Unga företagare tilldelas Emax-stipendium

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 08:00 CEST

Melinda Johansson och Fanny Pettersson, två elever som går andra året på Plusgymnasiets handels-program i Örebro, har under det gångna året, i samarbete med organisationen Ung företagsamhet, uppvisat stora framsteg i sina studier i kombination med stor arbetsglädje. De har vunnit pris som årets handelselever på skolan och genom sitt framgångsrika UF-företag "Bake your day catering" visat prov på drivkraft, kreativitet, engagemang och sann entreprenörsanda. Affärsidén har varit att baka smarriga och unika bakverk till kunderna vid både enkla och speciella tillfällen med fokus på hög kvalité och personlig service.

Succén med företaget har lett till att eleverna har blivit handplockade och tilldelats ett stipendium för att delta i och representera Örebro län under det nationella evenemanget Emax, ett event arrangerat av STARTcentrum, där hundra av Sveriges främsta unga innovatörer och entreprenörer deltar. Fanny och Melinda kommer under evenemangsveckan vid Örebros Universitet den 16-20 juni att vara med i en tävling i internetbaserad affärssimulering, i en unik möjlighet till fortsatt utveckling och engagemang under ledorden inspiration, kunskap och nätverk.

-  Vi gläds med Melinda och Fanny och önskar dem lycka till. Det är otroligt roligt och entusiasmerande att se hur engagerat och målmedvetet de arbetar med projektet och deras arbetsglädje smittar av sig, säger Niklas Torstensson och Micki Lind, lärare på Plusgymnasiet i Örebro.

För mer information kontakta: Niklas Torstensson, lärare, på 019-708 03 07, niklas.torstensson@plusgymnasiet.se

Plusgymnasiet bedriver gymnasieutbildningar både högskoleförberedande och yrkesprogram. Alla våra utbildningar ger möjlighet till högskolebehörighet.  Plusgymnasiet startade sin första skola 2008 och finns idag på 14 orter. Alla Plusgymnasiets skolor ligger centralt belägna eller på platser med bra kommunika-tioner nära tåg och bussar. Plusgymnasiet finns idag i Göteborg, Uddevalla, Jönköping, Norrköping, Örebro, Kristianstad, Stockholm, Skövde, Falun, Sundsvall, Karlstad, Malmö, Varberg samt Kalmar.

Plusgymnasiet - Vi ger mer
Nej, vi heter inte Plusgymnasiet av en slump. Vi valde namnet för att vi vet att du vill ha ut mer av din gymnasietid. Mer stimulans, mer kunskaper, bättre resurser och på längre sikt: bättre möjligheter att göra det du vill med ditt liv. Vi ser det som din rättighet. Det är det som är ledstjärnan i vår verksamhe
t. På www.plusgymnasiet.se får du veta mer om oss och det mervärde vi kan ge dig.

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har omkring 44 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i våra verksamheter. Vi har drygt 240 enheter och 7 000 anställda.