AccorHotels förvärvar Fairmont, Raffles och Swissôtel och blir ledande inom lyxhotell

I samband med dagens bolagsstämma klubbade AccorHotels aktieägare igenom förvärvet av FRHI Hotels & Resorts. AccorHotels tar därmed över varumärkena Fairmont, Raffles och Swissôtel, och blir således ledande inom den globala lyxhotellmarknaden. Hotellgruppen utökar även genom detta sin närvaro i Nordamerika, världens största och mest inflytelserika konsumentmarknad.

– Idag är en stor dag för vår grupp. Förvärvet av dessa symboliska lyxhotellvarumärken är en historisk milstolpe för AccorHotels. Det kommer att öppna upp för enorma tillväxtmöjligheter, lyfta vår internationella närvaro till oöverträffade höjder och bygga långsiktigt värde, säger Sébastien Bazin, Chairman och Chief Executive Officer för AccorHotels.

I samband med bolagsstämman utsågs även en ny bolagsstyrelse. Sex nya medlemmar utsågs till styrelsen, som nu består av totalt 16 personer.

Vänligen, läs mer i de två bifogade pressmeddelandena på engelska.

• hotell
  • raffles
  • fairmont

Koncernen AccorHotels drivs av en passion för gästfrihet och med löftet att alla ska känna sig välkomna. Över 180 000 medarbetare på 3 900 hotell i 92 länder tar hand om tusentals gäster varje dag. AccorHotels är världens ledande hotelloperatör och erbjuder sina kunder, partners och anställda: