​AccorHotels växer i Australien – förvärvar Mantra Group Limited

Blogginlägg   •   Okt 16, 2017 10:26 CEST

AccorHotels har tecknat ett avtal med Mantra Group Limited om att förvärva hela kapitalet i Mantra. Budet värderas till 7,4 miljarder kronor och innebär att man tar över Australiens näst största hotelloperatör med 127 anläggningar och över 20 000 rum i Australien, Nya Zeeland, Indonesien och Hawaii.

AccorHotels, som sedan tidigare är den största hotellaktören i Australien, utökar därmed sitt nätverk med Mantras hotell, resorts och lägenheter som fördelas under tre viktiga varumärken: PeppersMantra och BreakFree.

– Förvärvet av Mantra Group Limited kommer att förstärka AccorHotels långsiktiga tillväxt i Asien- och Stillahavsområdet. Mantras portfölj erbjuder oss ytterligare boendealternativ och en stark kundbas som kompletterar vår redan framgångsrika hotellportfölj i Australien. Vi är övertygade om att transaktionsvillkoren är attraktiva för aktieägarna på bägge sidor om affären, säger Sébastien Bazin, koncernchef för AccorHotels.

– AccorHotels och Mantras kombinerade tillgångar innebär utökade möjligheter för oss att expandera ytterligare i regionen, och Mantras sakkunskap i lägenhetsledning stärker AccorHotels position på en växande marknad, säger Jan Birkelund, ansvarig för försäljning och distribution på AccorHotels i Norden.

Transaktionen har godkänts av AccorHotels och granskas för närvarande av australiska investerings- och konkurrensmyndigheter samt inväntar godkännande från aktieägare i Mantra. Affären förväntas vara avslutad före slutet av första kvartalet 2018.