Framtidens lojalitetsprogram

Blogginlägg   •   Jan 27, 2017 11:01 CET

Konsumenter älskar lojalitetsprogram. Men i takt med att samhället utvecklas så ökar även förväntningarna på ett mer personligt, flexibelt och digitalt bemötande. För att möta kundernas förväntningar räcker det inte längre att använda samma strategier och lojalitetsprogram som tidigare. Därför satsar många företag och organisationer nu allt mer resurser för att hänga med i utvecklingen.

AccorHotels presenterar några av de trender som kommer att revolutionera marknaden de kommande åren:

Personlig anpassning
Enligt en färsk studie förväntar sig 77% av lojalitetskortsinnehavarna att de ska få personligt utformade rabatter och kampanjerbjudanden som matchar deras köpvanor. Och det är en siffra som förväntas öka i takt med att den yngre och mer tekniskt begåvade generationen ställer större krav på tekniska lösningar och mobila betalningssystem.

Mäta och förbättra
Ett framgångsrikt lojalitetsprogram bygger på användardata och statistik. Genom att mäta varje användares aktivitet i ett program får man som företag snabbt en tydlig bild av hur man kan utveckla och förbättra kundrelationen. Att analysera kundernas användarmönster gör det möjligt för företag att individanpassa sina tjänster och på så sätt kunna erbjuda dem något "unikt" i rätt kanaler.

Lära känna sina kunder
Med ökade förväntningar från konsumenterna ligger pressen på hotell, flygbolag och andra besöksnäringar att lära känna sina kunder bättre.

På AccorHotels har man inlett flera satsningar för att stärka relationen till sina kunder, och på så sätt kunna berika kundupplevelsen. Genom "digitala profiler" som innehåller relevant information om varje lojalitetsmedlem, kan hotellpersonalen anpassa sitt erbjudande efter kundens premisser.

Läs mer om utvecklingen av lojalitetsprogram: http://bit.ly/2jzZgQQ