Årsrapport från AccorHotels 2015

Årsrapport från AccorHotels 2015: 2,3 procents tillväxt
Rörelseresultat 2015: 665 miljoner Euro
Nya förvärv: 49 procent i Squarebreak samt 30 procent i Oasis Collection

AccorHotels uppvisar ett starkt resultat för 2015, vilket reflekterar fördelarna med hotellgruppens omfattande förändringsarbete under året. Intäkterna uppgick till totalt 5,581 miljoner euro, en uppgång med 2,3 procent lika för lika. Rörelseresultatet för året uppgick till totalt 665 miljoner euro.

– AccorHotels levererar ett lysande resultat för 2015 med ökad tillväxt och en stabilare finansiell position. Det strategiska, operationella och kulturella förändringsarbetet och våra teams fantastiska arbete har helt klart lett till goda resultat inom hela koncernen. AccorHotels rör sig framåt, driver tillväxt och har fokus på framtiden, säger Sébastien Bazin, styrelseordförande och koncernchef för AccorHotels.

– I ett mycket osäkert globalt ekonomiskt läge, och i en tid då besöksindustrin uppfinner sig själv på nytt, är möjligheterna inför framtiden många. Gruppens mål inför 2016 är tydliga: vi ska stärka vår position som världens ledande hotelloperatör och fortsätta att förbättra våra operationella och finansiella prestationer ytterligare, fortsätter Sébastien Bazin.

Sammanfattning av årsresultatet 2015:

• Stark tillväxt i Europa och på tillväxtmarknader
  • Svårigheter i Frankrike på grund av terroristattacker i januari och november, samt i Brasilien
  • HotelServices: god tillväxt, utrullning av den digitala planen samt lansering av AccorHotels Marketplace som är öppen för oberoende hotell
  • HotelInvest: starkt förbättrade prestationer med snabb omstrukturering (93 hotell, samt 12 hotell som såldes till Huazhu i Kina i januari 2016)
  • Rekordhögt antal nya rum, 36 172 rum (229 hotel)

Strategiska transaktioner 2015-2016:

• Förvärv av Fairmont Raffles Hotels International Group
  • Partneravtal med Huazhu (China Lodging)
  • Ny franchisetagare med 85 hotell i Europa

Två nya förvärv – Squarebreak och Oasis Collections

I samband med att AccorHotels släppte sin årsrapport förkunnades även förvärvet av delar av två nya organisationer; dels förvärvas 49 procent av Squarebreak, en digital plattform för uthyrning av privata semesterbostäder i Frankrike, Spanien och Marocko. Dessutom förvärvar hotellgruppen 30 procent i Oasis Collections, även detta ett bolag som erbjuder en marknadsplats för uthyrning av privata hem. Oasis Collections erbjuder 1 500 fastigheter på 18 destinationer.

Koncernen AccorHotels drivs av en passion för gästfrihet och med löftet att alla ska känna sig välkomna. Över 180 000 medarbetare på 3 800 hotell i 92 länder tar hand om tusentals gäster varje dag. AccorHotels är världens ledande hotelloperatör och erbjuder sina kunder, partners och anställda: