AccorHotels förvärvar klassiska hotellkedjorna Fairmont, Raffles och Swissôtel

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 12:17 CET

Igår tillkännagavs att AccorHotels förvärvar hotellkedjorna Fairmont, Raffles och Swissôtel, vilket gör AccorHotels till en av de ledande globala spelarna inom segmentet för lyxhotell. Förvärvet omfattar 155 ikoniska lyxhotell och resorts, exempelvis Raffles i Singapore, The Savoy i London, The Plaza Hotel i New York samt Le Royal Monceau - Raffles i Paris.

Lyxhotellsegmentet är ett nyckelsegment i fråga om geografisk räckvidd, tillväxtpotential och lönsamhet på lång sikt. Fairmont Raffles Hotels International (FRHI) har en oöverträffad hotellportfölj inom lyxsegmentet och en betydande verksamhet i Nordamerika, vilket ger AccorHotels en starkare plattform för att fortsätta sin snabba globala expansion.

– Detta är ett stort steg framåt för AccorHotels och ett enastående tillfälle att utöka vår portfölj med tre prestigefyllda märken, Fairmont, Raffles och Swissôtel. Det ger oss ett robust och globalt ledarskap inom lyxhotellsegmentet och gör det möjligt för koncernen att konsolidera sin ägarstruktur med två investerare som båda har omfattande expertis inom besöksnäringen. Förvärvet visar koncernens smidighet i en snabbt föränderlig bransch och positionerar oss som en viktig aktör i den för branschen mycket aktuella konsolideringstrenden, säger Sebastian Bazin, CEO för AccorHotels.

AccorHotels förvärvar FRHI Holdings Ltd av de nuvarande ägarna Qatar Investment Authority, Kingdom Holding Company of Saudi Arabia samt Oxford Properties. AccorHotels emitterar 46,7 miljoner nya aktier samt betalar 768 miljoner euro för förvärvet. I samband med detta blir Qatar Investment Authority och Kingdom Holding Company of Saudi Arabia nya aktieägare i AccorHotels med 10,5 procent respektive 5,8 procent av aktiekapitalet.

För mer information, vänligen se bifogad pressrelease.

Koncernen AccorHotels drivs av en passion för gästfrihet och av löftet att alla ska känna sig välkomna. Över 180 000 medarbetare på 3 800 hotell i 92 länder tar hand om tusentals gäster varje dag.

AccorHotels är världens ledande hotelloperatör och erbjuder sina kunder, partners och anställda: