AccorHotels partner till klimattoppmötet COP21 i Paris

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 15:04 CET

Mellan 30 november och 11 december samlas världens länder i Paris för COP21, det tjugoförsta mötet under FN:s klimatkonvention, där man diskuterar pågående klimatförändringar. AccorHotels är officiell partner till mötet och visar på flera sätt sitt åtagande att bekämpa den globala uppvärmningen.

Under mötet kommer AccorHotels bland annat att kompensera för de koldioxidutsläpp som kan kopplas till övernattningar vid koncernens samtliga hotell i Paris och Île-de-France, liksom övernattningar hos konkurrenterna, genom att plantera träd i Peru tillsammans med sin partner Pur Project. Två miljoner övernattningar under COP21 kommer att resultera i totalt 9 000 ton koldioxid som kommer att kompenseras genom 27 000 nya träd i Peru.

Hotellkedjan väljer även att lansera kampanjen ”The COP21 special offer”, där det för varje bokad hotellnatt på AccorHotels i Paris eller Île-de-France planteras ett nytt träd i Indonesien. Sedan 2009 har AccorHotels, tack vare medverkan av medarbetare och hotell-gäster, planterat totalt 4,5 miljoner träd i 150 olika återplanteringsprojekt.

- Miljön är en återkommande och angelägen fråga för oss på AccorHotels som efterfrågas allt oftare av våra kunder. Därför är vi stolta över att vara en partner till COP21 och glada över att kunna vara en del i detta viktiga arbete, säger Jan Birkelund, försäljningschef för AccorHotels i Norden.

AccorHotels är även partner till 1Heart 1Tree, ett medborgarfokuserat konstverk skapat av Naziha Mestaoui, där personliga virtuella träd tillsammans skapar en skog av ljus på Paris sevärdheter under konferensen. För varje virtuellt träd som skapas kommer ett verkligt att planteras någonstans på jorden. AccorHotels passade på att sponsra sina gäster och medarbetare med totalt 3 500 personliga träd som projicerades med deras namn på Eiffeltornet den 3 december.
Mer om projektet: https://www.1heart1tree.org/cop21/presentation

Just nu pågår det också en stor COP21-kommunikationskampanj vid kedjans hotell och på sociala nätverk, där 2 000 bloggare och inflytelserika resenärer som brinner för miljöfrågorna uppmanas att dela AccorHotels engagemang på sina nätverk med hashtagen #FeelWelcomeOnEarth.

I samband med COP21 ingick AccorHotels även ett partnerskap med Energy Observer, den första experimentella multienergi-katamaranen som utvecklats av två erfarna seglare i samarbete med franska CEA. Energy Observer kommer att döpas i Paris 2016 innan den ger sig ut på en 2 000 dagars seglats med 101 stopp i 50 länder.

För mer information och video: http://www.accorhotels-group.com/en/news/cop21-is-now.html?id_xiti=1449043203-

Koncernen AccorHotels drivs av en passion för gästfrihet och av löftet att alla ska känna sig välkomna. Över 180 000 medarbetare på 3 800 hotell i 92 länder tar hand om tusentals gäster varje dag.

AccorHotels är världens ledande hotelloperatör och erbjuder sina kunder, partners och anställda: