AccorHotels tecknar strategiskt avtal med sydafrikanska Mantis Group

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2018 10:18 CEST

AccorHotels ingår ett strategiskt partnerskap med sydafrikanska Mantis Group och förvärvar 50 procent av aktierna i bolaget. Därigenom stärker man sin position på den afrikanska marknaden och ökar även sitt fokus på hållbarhet genom nya satsningar för att bevara Afrikas vilda djurliv.

Avtalet innebär att AccorHotels utökar sitt redan omfattande utbud av unika och skräddarsydda upplevelser med Mantis Groups många prisbelönta femstjärniga hotell och villor runt om i världen. Utbudet innefattar allt från boutiquehotell, privata eko-villor och lyxhusbåtar till äventyrsturism och skräddarsydda resor – bland annat Tree Hotel i svenska Lappland.

Partnerskapet innebär även att AccorHotels stärker sitt hållbarhetsprogram Planet 21. Genom lanseringen av den ideella organisationen Community Conservation Fund Africa kommer AccorHotels och Mantis Group att arbeta aktivt för att bevara Afrikas vilda djurliv, tillsammans med de lokala bevarandeorganisationerna Wilderness Foundation, Tusk Trust och African Park. Där kommer man att visa ekoturismens fördelar genom att skapa nya arbetstillfällen och initiativet "Worldwide Experience" som ger studenter över hela världen möjligheten att jobba med hållbarhetsfrågor i södra Afrika.

– Mantis Group är en pionjär med sina skräddarsydda resetjänster till några av världens mest fantasifulla hotell. Med detta strategiska partnerskap förstärker AccorHotels sin närvaro i Afrika och får tillgång till ett varumärke med erkänd gästfrihet och ett starkt engagemang i att bevara den lokala miljön, säger Sebastien Bazin, ordförande och koncernchef på AccorHotels.

– AccorHotels är en av de snabbast växande hotell- och researrangörerna i världen. Genom AccorHotels robusta distributionskanaler och världsomfattande räckvidd avtalet får Mantis Group nya möjligheter att vidareutveckla våra koncept och hållbarhetsprojekt, säger Adrian Gardiner, grundare och ordförande i Mantis Group.

AccorHotels är världsledare inom resa och livsstil samt en digital innovatör som erbjuder unika upplevelser vid mer än 4300 hotell, resorts och bostäder, samt över 10 000 av de finaste privata bostäderna runt om i världen. I 100 länder har koncernen kompetens som både investerare och operatör. Portföljen består av flera internationellt kända lyxmärken såsom Raffles, Sofitel Legend, Fairmont, SO Sofitel, Sofitel, onefinestay, MGallery by Sofitel, Pullman, Swissôtel och 25hours Hotels. Där återfinns även de populära mellanklass- och boutiquehotellen Novotel, Mercure, Mama Shelter och Adagio, samt ekonomiklasshotellen JO&JOE, ibis, ibis Styles och ibis budget samt de regionala varumärkena Grand Mercure, The Sebel och hotelF1. AccorHotels erbjuder innovativa helhetstjänster som följer kunden genom hela reseupplevelsen, inte minst genom det senaste förvärvet av John Paul, världsledande inom conciergetjänster.

Med en oöverträffad samling av varumärken och en rik historia som spänner över nästan fem decennier har AccorHotels, tillsammans med sitt globala team med mer än 250 000 engagerade medarbetare, en målmedveten passion för att alla gäster ska känna sig välkomna. Hos AccorHotels har gästerna tillgång till ett av världens mest givande hotellojalitetsprogram – Le Club AccorHotels. Hotellkoncernen är även aktiv i sitt engagemang som samhällsmedborgare, med fokus på hållbar utveckling och solidaritet genom PLANET 21 – ett omfattande program som sammanför medarbetare, gäster och partners för att driva en hållbar tillväxt.

Accor SA är noterade på Euronext Paris (ISIN-kod: FR0000120404) och handlas i USA på OTC-marknaden (kod: ACRFY).

Boka hotell: http://www.accorhotels.com