Maria Larsson ny CFO för AccorHotels Europa

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2018 08:31 CET

AccorHotels har utsett Maria Larsson till ny Chief Financial Officer för koncernens verksamhet i Europa. Hon kommer närmast från Starwood Hotels & Resorts.

Tjänsten är baserad från huvudkontoret i Sequana i Frankrike, där Larsson kommer att ingå i koncernens ledningsgrupp och globala finansutskott. Hon kommer att leda koncernens ekonomiska aktiviteter, stödja ledningen i deras fortlöpande planeringsarbete samt organisera finansfunktionen i nära samarbete med lokala operativa chefer.

Med nästan 29 år inom hotellbranschen har Maria Larsson lång erfarenhet från flertalet finansiella och operativa roller. Med åren har hon byggt upp en stark kompetens inom ledarskap och ekonomi, inte minst inom redovisning, finansiell planering och strategi, förvaltning, projektledning samt systemimplementeringar.

Larsson kommer närmast från rollen som CFO/SVP Finance på Starwood Hotels & Resorts i Bryssel där hon ansvarade för marknaderna Europa, Mellanöstern och Afrika. Hon har även två examina i ekonomi från sina studier på Katrinelundsgymnasiet och IHM Business School i Sverige.

AccorHotels är världsledare inom resa och livsstil samt en digital innovatör som erbjuder unika upplevelser vid mer än 4100 hotell, resorts och bostäder, samt över 10 000 av de finaste privata bostäderna runt om i världen. I 95 länder har koncernen kompetens som både investerare och operatör genom divisionerna HotelServices och HotelInvest. Portföljen innehåller flera internationellt kända lyxmärken som Raffles, Sofitel Legend, SO Sofitel, Sofitel, Fairmont, onefinestay, MGallery by Sofitel, Pullman och Swissôtel. Där återfinns även populära mellanklass- och boutiquehotell såsom 25hours, Novotel, Mercure, Mama Shelter och Adagio, samt ekonomiklasshotell som JO&JOE, ibis, ibis Styles, ibis budget och regionala varumärken som Grand Mercure, The Sebel och hotelF1. AccorHotels erbjuder innovativa helhetstjänster som följer kunden genom hela reseupplevelsen, inte minst genom det senaste förvärvet av John Paul, världsledande inom conciergetjänster.

Med en oöverträffad samling av varumärken och en rik historia som spänner över nästan fem decennier har AccorHotels, tillsammans med sitt globala team med mer än 250 000 engagerade medarbetare, en målmedveten passion för att alla gäster ska känna sig välkomna. Hos AccorHotels har gästerna tillgång till ett av världens mest givande hotellojalitetsprogram – Le Club AccorHotels. Hotellkoncernen är även aktiv i sitt engagemang för samhällsmedborgare, för en hållbar utveckling och solidaritet genom PLANET 21 – ett omfattande program som sammanför medarbetare, gäster och partners för att driva en hållbar tillväxt.

Accor SA är noterade på Euronext Paris (ISIN-kod: FR0000120404) och handlas i USA på OTC-marknaden (kod: ACRFY).

Boka hotell: http://www.accorhotels.com