JUC startar nätverk i insolvens och rekonstruktion

Mikael Kubu, Hans Ödén och Enar Folkesson, alla från Ackordscentralen, är tillsammans med advokaten Hans Renman, från Hamilton Advokatbyrå, nätverksledare i JUC:s nystartade nätverk i insolvens och rekonstruktion. Nätverksträffarna, som kommer hållas fyra gånger per år, börjar under hösten 2016.

Insolvensrätten fyller en viktig funktion i en fungerande marknadsekonomi. Företag med betalningsproblem, som inte har potential att vara lönsamma, ska avvecklas genom konkurs, medan sådana där det finns en bra affärsidé och en lönsam kärna ska rekonstrueras. Ackordscentralen, som ägs av den oberoende Stiftelsen Ackordscentralen, är en av Sveriges äldsta näringslivsorganisationer. Sedan 1857 har den återskapat värden i företag med ekonomiska problem.

Nätverket kommer att behandla både konkurser och företagsrekonstruktioner. Det pågår inom rättsområdet en rad initiativ som tar sikte på vissa förändringar inom rekonstruktionslagstiftningen. Entreprenörskapsutredningens betänkande är lämnat till regeringen som säger att utredningens förslag kommer vara ett värdefullt underlag i det fortsatta arbetet med att utveckla innovations- och entreprenörskapsklimatet i Sverige. Håller vi med regeringen? Vidare är en expertgrupp tillsatt inom EU, vilken ser på möjligheterna att införa ett reglerat "pre-insolvency" förfarande mm. Vad betyder detta för Sverige?

Vid nätverkets olika mötestillfällen får du möjlighet att bekanta dig med några av landets duktigaste och mest erfarna experter inom insolvensrätt och rekonstruktion, som behandlar aktuella ämnen och problemställningar på både akademisk och praktisk nivå. Dagordningen sätts av nätverksledarna som ansvarar för att tillse att mötena ges ett aktuellt och lärorikt innehåll. Utöver nätverksledaren kommer externa föredragshållare att bidra med aktuella ämnen och dessutom kommer deltagare i nätverket att bidra. Som medlem av nätverket kan du komma med förslag på relevanta ämnen och föredragshållare som skulle kunna bidra till att nätverket når sin fulla potential.

• Juridik

• företagsrekonstruktion