Acreo och Proximion demonstrerar gitterbaserad, fullbands dispersionskompensering vid 10 Gbit/s och 40 Gbit/s.

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 12:31 CET

Framgångsrik demonstration av kontinuerlig dispersionskompensering i hela C-bandet med hjälp av fibergitter i ett 820 km långt fältexperiment.

8 mars 2006: Proximion, ledande tillverkare av fibergitter för telekomapplikationer, och forskningsinstitutet Acreo, meddelar idag att man i ett 820 km långt fältexperiment med dataöverföring vid både 10 Gbit/s och 40 Gbit/s framgångsrikt använt fibergitter för kontinuerlig dispersionskompensering i hela C-bandet.

Testet utfördes i installerade standardfibrer från Kista till Hudiksvall och tillbaka. På fiberlänken fanns redan ett kommersiellt transmissionssystem installerat som använder fibrer (DCFer) för dispersionskompensering. Proximions gitterbaserade moduler för dispersionskompensering (DCMer) installerades så att de ersatte merparten av den befintliga dispersionskompenseringen. Proximions DCMer har lägre inkopplingsförluster än de DCFer de ersatte vilket ledde till att länken kunde drivas med färre optiska förstärkare och med ett bättre optiskt signal-brus förhållande. Dataöverföring vid både 10 Gbit/s och 40 Gbit/s genom hela länken demonstrerades framgångsrikt.

”Lägre inkopplingsförluster än motsvarande DCFer ger större flexibilitet vid val av var dispersionskompenseringen sätts in, något som i experimentet kunde användas till att minska inverkan av ickelinjära effekter. Lägre förluster gjorde det också möjligt att koppla bort optiska förstärkare och därigenom sänka brusnivån i systemet” säger Jonas Mårtensson, Acreos projektledare för fältförsöket. ”Dessa förändringar gjorde att systemets prestanda förbättrades samtidigt som färre komponenter användes.”

”Fältförsöket belyser fördelarna med att använda Proximions gitterbaserade teknologi för dispersionskompensering.” säger Proximions VD, Stefan Ekman. ”Proximions produkter för dispersionskompensering ökar kostnadseffektiviteten genom att minska behovet av förstärkning i optiska system. De ger kontinuerlig dispersionskompensering i hela C-bandet vilket gör dem oberoende av kanalseparation och de har väsentligt lägre inkopplingsförluster än motsvarande DCFer.”

”Vi är mycket nöjda med att kunna delta i Acreos bredbandstestbädd. Det ger oss tillfälle att generera nya data och att bredda vårt mätunderlag”, säger Pär Johanson marknadsansvarig på Proximion. ”Acreos testbädd är ett tillfälle för oss att utvärdera våra produkter i en infrastruktur för bredbandstjänster.”

”Dispersionskompensering baserad på fibergitter medför väsentliga fördelar jämfört med kommersiellt etablerad teknologi baserade på fibrer. Detta fältförsöket visar att tiden nu är inne för ett teknologiskifte, säger Acreos Jonas Mårtensson.

Proximion ställer till och med 9 mars ut vid Optical Fiber Communication Conference (OFC’06) i Anaheim , Kalifornien, USA.

Om Acreo AB
Acreo är ett svenskt forskningsinstitut som arbetar med kontrakterad forskning och utveckling i syfte att hjälpa kunderna att utveckla avancerade produkter för framtiden. Acreo tillhandahåller innovativa lösningar inom elektronik, optik och kommunikationsteknologi som bidrar till tillväxt och lönsamhet. Acreo har 150 anställda och verksamheten är förlagd till Kista, Norrköping, Hudiksvall och Jönköping.

För mer information se www.acreo.se.

Mediakontakter för Acreos testbädd:
Gunnar Jacobsen, Acreo
CTO Broadband Technologies
E- post: gunnar.jacobsen @acreo.se.

Om Proximion AB
Proximion är en världsledande leverantör av optiska moduler och delsystem baserade på Fiber Bragg Grating (FBG)-tekniken. Genom att kombinera dessa unika optiska komponenter med företagets innovativa kompetens bidrar man till sina kunders framgång på en mängd olika marknader. Grundarna av Proximion har revolutionerat utvecklingen inom design, tillverkning och applikationer av avancerade FBG-produkter. Proximions unika och patenterade tillverkningsmetod möjliggör design och leverans av FBG-lösningar för de flesta applikationer, inom exempelvis telekom, mätteknik, medicinsk teknik och sensorteknik.
Proximion är ett privatägt företag med huvudkontor i Kista.

For mer information se: www.proximion.com

Mediakontakter för Proximion:
Pär Johansson, Proximion
Director Marketing & Sales
Telefon: 070 319 7711 .
E- post: par.johanson @proximion.com.