Lysande skyltar kan ge lysande affärer

Pressmeddelande  •  2012-06-19 10:56 CEST

Lysande material, så kallade elektroluminiscenta displayer, har funnits i femtio år. Ändå var det inte förrän 2011, som forskare på Acreo och Printed Electronics Arena i Norrköping, lyckades integrera displayen i vanligt grafiskt tryck. Därmed föddes en enkel, kostnadseffektiv och kommersialiserbar produkt och nu har ett nytt avknoppningsföretag inom tryckt elektronik sett dagens ljus. I dubbel bemärkelse.

- Volymtillverkning av miljötåliga EL-displayer, till en rimlig kostnad, är äntligen verklighet och det öppnar mängder av möjligheter, säger Kent Erhagen, delägare och VD för LumiSigns med säte i Norrköping.

Förpackningsindustrin, reklambranschen, tryckerier och inredningsföretag är bara några branscher som nu kan skapa unika, attraktiva lösningar för sina kunder. När Norrköpings symfoniorkester fyllde 100 år trycktes jubileumsboken med EL-display. När boken öppnas börjar instrumenten i orkestern att lysa.

Under utvecklingsfasen samarbetade forskarna med flera stora varumärken inom snabbrörliga konsumentprodukter. Resultaten lät inte vänta på sig.

- Vi testade en hyllvippa med EL-display för Plopp och kunde se positiva försäljningsresultat, jämfört med en vecka med vanlig hyllvippa, säger Tony Wiréhn, affärsutvecklingschef på Cloetta Sverige AB.

Världsledande och banbrytande forskning kring tryckt elektronik har under det senaste decenniet, haft sitt epicentrum i Norrköping. Och forskningen kring EL-displayer har möjliggjorts tack vare en bred samverkan mellan Acreo, Linköpings universitet och Norrköping Science Park som bildade Printed Electronics Arena (PEA). Utvecklingspengar från Vinnova och EU-medel har varit avgörande för att forskningen nu kunnat kommersialiseras i Sverige.

*EL i EL-display står för Elektroluminiscens.

För mer information om LumiSigns
kontakta Kent Erhagen, 072 502 5125, kent.erhagen(at)lumisigns.com

För mer information om PEA
kontakta Tommy Höglund, 073-414 10 79, tommy.hoglund@liu.se

Acreo är ett av Europas främsta forskningsinstitut inom elektronik, optik och kommunikationsteknik. Genom att omsätta akademisk forskning till kommersiellt gångbara produkter erbjuder Acreo värdeskapande tekniklösningar för tillväxt och konkurrenskraft i näringsliv och samhälle. Acreo är en del av Swedish ICT och har 165 anställda med lokalisering i Kista (huvudkontor), Göteborg, Norrköping och Hudiksvall.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom