Tummen upp för värmekläder från Nevercold!

Tummen upp för värmekläder från Nevercold!

År 1520 skidade Gustav Vasa mellan Sälen och Mora för att ta dansken vid örat. Eller gjorde han? Det finns olika bud om detta och detaljerna är inte helt lätta att kontrollera. Men så lyder i alla fall sägnen. Att Vasaloppet därefter har åkts sedan 1922 är vi desto mer säkra på. Varje vinter ger sig ca 50 000 skidåkare ut på något av de olika loppen för att till slut få skida det klassiska upploppet i Mora.

Nuförtiden är det inte dansken som är den största motivationen för deltagarna utan för många är det att klara en viss tid. Och för det behövs tidtagning. Sedan många är det est mika:timing som ansvarar för tidtagningen på Vasaloppet. Det är en ganska omfattande operation med mellantider vid varje kontroll och många tusen åkare som förstås vill ha exakt rätt tid. est mika:timings crew åker upp flera veckor innan loppet för att börja förbereda på plats. Under snön grävs det ner utrustning som läser av skidåkarnas chip. Det krävs spadar och motorsåg och det är viktigt att tidtagningslinjen hamnar på rätt djup under snön. Därefter testas allting noga. Det är ett ganska tungt jobb som måste genomföras oavsett väder. Vissa år är det blaskigt och med grader ovanför nollan. Vissa år, som förra året, kryper temperaturen ner mot -30 C och då vill man inte gärna vara ute och jobba en minut i onödan.

Inför årets lopp har est mika:timings personal på plats fått en väldigt efterlängtad uppgradering av sin utrustning. Nämligen värmekläder från Nevercold som distributören Acreto har ställt upp med. Något som har varit väldigt uppskattat av Wictor, Adde och Andreas när de tillbringat långa dagar i fädrens spår.

– Handskarna funkade kanon och höll mig varm. Var väldigt skönt att ha på Nattvasan och vid 3-tiden på Vasaloppsmorgonen när man skulle ut och jobba i snön, berättar Andreas Andersson på est mika:timing. Västen ägde verkligen, fortsätter han. Jag hade två lager under men den värmde verkligen ändå.

Återigen blev allting klart i tid. Testerna gick bra och i slutändan fick deltagarna sina tider och diplom vid målgången. Dessutom slapp personalen frysa.

Efter några veckor i Dalarna har nu est mika:timings personal packat ihop och dragit vidare på nästa uppdrag. Birkebeinerloppet i Norge. Ny utrustning ska grävas ner i snön, nya tester ska göras. Och en sak är säker. Handskarna och kläderna från Nevercold är garanterat med i packningen!

PS, även i Norge var kläderna uppskattade. Vi frågade Andreas och Wictor om de hade något att tilläga och då svarade de att:

Det har ju inte vart riktigt lika kallt i år som tidigare år. Men värmekläderna har ändå gjort det betydligt skönare att jobba än i vanliga fall.

Handskarna är varma men ändå smidiga. Inga problem att koppla kablar, trycka på knappar och allt annat vi behöver kunna göra med händerna.

Kläderna ska med på alla lopp, helt klart. Är ju inte bara på vintern man fryser. Västen kan nog vara skön en ruggig vårkväll också…

”Vi tackar å det varmaste för den fina feedbacken och är glada över att veta att grabbarna never ever will be cold again!” säger Nina Hagman, Marknadschef på Acreto.

Fakta

• NEVERCOLD erbjuder värmevästar och värmehandskar i olika utföranden. Hitta ett plagg som passar just din stil.
  • Heated Insoles erbjuder värmesulor i olika prisklasser. Beroende på vilken version du väljer regleras värmen antingen med en medföljande fjärrkontroll, eller med en app till din smartphone.