Helen Torsgården lagar barnmat i Crock-Pot Express.

”Crock-Pot is da shit” säger Helen Torsgården!

Det enda jag behöver är en kniv, en skärbräda, en skalare och en Crock-Pot. Videobloggaren Helen Torsgården lagar sin barnmat i Crock-Pot Express.

Helen är Youtuber och makeupartist med ett förflutet som Veckorevyns sminkbloggare. Sedan hon blev småbarnsmamma har hennes Youtubekanal fått en mer livsstilsinriktad karaktär. I sin senaste videoblogg visar hon hur man snabbt och enkelt lagar barnmat i Crock-Pot!

”Jag tar egentligen bara det som jag har hemma. Och något som jag alltid har hemma, det är krossade tomater, kokosmjölk, frysta grönsaker och kyckling. Det kan man göra en så himla god rätt på.”

Crock-Pot lagar god, näringsrik mat. När man tryckkokar så stannar alla näringsämnen i maten, de kokar inte bort och det blir mer näring i maten, säger Helen.

-Vi vill visa att Crock-Pot har många olika användningsområden och hur den kan hjälpa småbarnsföräldrar att få mer kvalitetstid över till att umgås med barnen utan att behöva falla i ”köpa färdigmatfällan”, säger Nina Hagman, Marknadschef på Acreto.

Just barnmat, WOW alltså, fortsätter Helen, det har verkligen gjort att jag har orkat med att göra barnmat. Innan tyckte jag att det var väldigt bökigt, man hade stekpannor och kastruller, och så ställer man på plattan, och så lekte man med barnen, och så glömde man den, och så brände det fast, och så kokade det över, och jag kände bara så här, det var så jäkla bökigt. Ni som har barn, ni vet ju hur det är.

Att laga egen barnmat har många fördelar. En av de viktigaste är att du som förälder har kontroll på exakt vad du stoppar i ditt barn. Det du stoppar i grytan är det du stoppar i barnet. Inga konstiga tillsatser och inga e-nummer som du inte vet vad de betyder, säger Nina och tipsar också om att frysa in maten som smakportioner i istärningsfacken till de allra minsta.

Då kan man introducera nya smaker, ingredienser och konsistenser allt eftersom. Ge inte upp om barnet spottar ut, det kan helt enkelt handla om att barnet vänjer sig vid en ny smak eller konsistens. Ibland kan det ta upp till tio gånger innan barnet vant sig. Truga inte, men prova igen vid ett annat tillfälle.

Kryddor bidrar till att ge maten en annorlunda smak. Barn som provar många olika smaker i de första 2 åren i livet blir ofta mindre kräsna senare. Därför är det viktigt att ge barn så många smakupplevelser som möjligt innan 2 års ålder. Men kom ihåg att barn inte bör få i sig för mycket salt, så salta barnmaten måttligt.

Den senaste modellen Crock-Pot Express Multicooker kombinerar det bästa av flera världar och låter dig tryckkoka, men även ång- och slökoka. Med åtta förinställda funktioner för tryckkokning kan du laga åtskilliga rätter med ett enkelt knapptryck och du kan även bryna maten – allt i en och samma gryta.

För mer info om Crock-Pot besök www.crockpot.se