Tips från Flux! Fem steg till en fräschare mun

En ren mun ger fräschare kyssar – och det finns fler anledningar att hålla munnen i trim. Här ger vi dig fem enkla steg till starkare och friskare tänder. Till din hjälp har du Flux tandkräm, munskölj och tuggummi – munvårdsprodukter med fluor utvecklade i nära samarbete med svensk tandvård.

Steg 1. Borsta enligt 4:2-regeln

Tandläkarnas egen favoritregel fungerar så här: 1) Borsta tänderna två gånger om dagen. 2) Använd två centimeter fluortandkräm på borsten. 3) Borsta i två minuter. 4) Vänta med att äta och dricka två timmar efter borstning. Enkelt att komma ihåg!

Steg 2. Använd mellanrumsborste

Det är viktigt att hålla rent mellan tänderna, men ofta kan det vara svårt att komma åt med tandborsten. Bakterier mellan tänderna kan inte bara leda till dålig lukt, utan också till karies och tandlossning. En mellanrumsborste eller tandtråd gör jobbet. På ditt apotek finns ett bra utbud av olika sorter.

Steg 3. Fixa andedräkten

På dejten är en fräsch andedräkt ett måste. På apoteket finns tungskrapor som avlägsnar bakteriebeläggningar från tungan och motverkar dålig andedräkt. Använd munskölj som innehåller zink, en låg dos klorhexidin och fluor. På det viset får du en god andedräkt samtidigt som du stärker tänderna.

Steg 4. Håll läpparna mjuka

Torra, nariga och spruckna läppar kan störa kyssupplevelsen, dessutom kan det vara smärtsamt. Ett läppbalsam gör läpparna mjuka, skyddar dem och är fuktighetsbevarande. Välj ett med eller utan parfym.

Steg 5. Tugga efter maten

Har du just ätit? Ta ett fluortuggummi med frisk och fräsch smak. Bäst är om det innehåller både fluor och xylitol, då ökar motståndskraften mot syraattacker i tandemaljen. Att tugga tuggummi stimulerar också salivutsöndringen.

Le, andas och njut – med Flux

Alla Flux-produkter är utvecklade i nära samarbete med svensk tandvård. I Flux-familjen finns fluorskölj, tandkräm och tuggummi. Några av dem är dessa:

• Flux Fresh fluorskölj

Flux Fresh (0,2 % NaF) med frisk mintsmak har en dubbel verkan: den ger en god andedräkt och verkar kariesförebyggande genom att stärka tandemaljen. Produkten har en kliniskt dokumenterad effekt mot dålig andedräkt genom sin kombination av zinklactat och en låg dos klorhexidin. Flux Fresh är helt utan alkohol och innehåller mycket fluor. Cirkapris Flux Fresh 500 ml/flaska: 99 kr.

• Flux tandkräm

Flux tandkräm innehåller fluor (1450 ppm F) och ger ett effektivt skydd mot karies. Den är också skonsammare mot munslemhinnan än många vanliga tandkrämer eftersom den inte innehåller SLS (skummedlet natriumlaurylsulfat). Flux tandkräm har en god smak av Coolmint. Cirkapris Flux Tandkräm 75 ml/tub: 25 kr.

• Flux tuggummi

Flux finns också som sockerfritt tuggummi. Välj mellan fruktiga Fresh Fruit och uppfriskande Coolmint. Flux tuggummi smakar gott och gör nytta på samma gång. Det innehåller både xylitol och fluor och ökar motståndskraften mot syraattacker i tandemaljen. Cirkapris Flux tuggummi 45 bitar/påse: 29 kr.

Läs mer på fluxfluor.se och www.facebook.com/fluxfluor

Pressbilder finns att ladda ner i Actavis pressrum på MyNewsdesk: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/actavis

För ytterligare information kontakta: Sanna Hedman, Produktchef Egenvård, Actavis, tel: 08-13 63 74, mobil: 070- 384 10 04 e-post: SHedman@actavis.se

• flux