Åhléns i samarbete med ActionAid - ge en tia till Syriens flyktingar

Från och med den här veckan kan alla kunder på Åhléns addera en tia till köpesumman och stötta arbetet för Syriens flyktingar. Pengarna går till ActionAid, som finns på plats både i och utanför flyktinglägren i Syriens grannländer, och som bistår de allra mest utsatta grupperna med förnödenheter och stöd.

– ­Det engagemang som svenska folket visar för flyktingkatastrofen är fantastiskt och för Åhléns är det en självklarhet att vara med och bidra. Genom samarbetet med ActionAid kan våra kunder och medarbetare på ett enkelt sätt ge stöd som går direkt till insatser i flyktinglägren och intilliggande områden, där majoriteten av flyktingarna befinner sig. För oss känns det som ett mycket bra sätt att bidra på, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef på Åhlens.

Åhléns och ActionAid genomförde en gemensam insamling i samband med jordbävningen i Nepal våren 2015 och Åhléns samarbete med ActionAid är ett sätt att bredda arbetet kring socialt ansvarstagande och hållbarhet.

– Tillsammans med Åhléns kan vi möjliggöra för ännu fler människor här i Sverige att bidra på ett enkelt sätt. ActionAid har arbetat för flyktingar i Jordanien och Libanon, både i och utanför flyktinglägren, sedan kriget startade och har hittills kunnat hjälpa över 90 000 människor. Vi ser att alltfler företag och privatpersoner uppmärksammar värdet av att vi arbetar med långsiktiga perspektiv även i de akuta lägena, säger Cornilla von Plomgren, Director Partnerships and Corporate Value Creation på ActionAid Sverige.

Mer information om samarbetet kan lämnas av:
Cornilla von Plomgren, Director Corporate Partnerships and Corporate Value Creation,
mobil 0760 492 800, email: cornilla.vonplomgren@actionaid.org
Anita Falkenek, Hållbarhetschef Åhléns email: anita.falkenek@ahlens.se.

Om Åhléns
Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 76 varuhus i Sverige och 26 butiker i Norge. Missionen är att förenkla, förbättra och förgylla livet för kunder varje dag. Under 2014 omsatte Åhléns 4,9 miljarder och 3 300 skickliga medarbetare mötte 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se

Om ActionAid
ActionAid är en internationell organisation som i mer än 40 år har bekämpat fattigdom och orättvisa. I alla projekt och kampanjer har vi alltid störst fokus på att stödja fattiga och utsatta kvinnor och flickor. www.actionaid.se