Idag ser Sveriges elever till att ungdomar i Afghanistan får utbildning

Idag, onsdagen den 6 maj, får många av Sveriges elever ledigt för att arbeta. Anledningen är årets Operation Dagsverke, som i år samarbetar med ActionAid. Pengarna går till ett utbildningsprojekt i norra Afghanistan och kommer att ge före detta barnsoldater möjlighet till bättre utbildning.

Idag kommer över 55 000 elever över hela Sverige att samla in pengar till barn och ungdomar i Afghanistan. De gör en fantastisk insats. Pengarna kommer att ge tusen krigsdrabbade barn och ungdomar en ny och ljusare framtid. Sätten att samla in pengar varierar. Eleverna gör en insats genom att arbeta på ett företag, skramla med en bössa eller arrangera ett evenemang som en konsert, loppis eller liknande.

- Vi hoppas förstås på stor uppslutning av elever den här dagen och att människor väljer att lägga en slant i insamlingsbössorna. I Afghanistan har ActionAid startat program för att återanpassa före detta barnsoldater och andra barn som påverkats av kriget, berättar Action Aids generalsekreterare Ylva Jonsson Strömberg.

De krigsdrabbade barnen och ungdomarna kommer både att få läs- och skrivutbildning och enklare yrkesträning, till exempel som skräddare, mattvävare, smed eller affärsbiträde. Det bidrar till att barnen och ungdomarna får bättre självförtroende.

- Genom att göra ett dagsverke och skänka sin lön visar eleverna solidaritet med sina jämnåriga i Afghanistan. I år har över 200 grund- och gymnasieskolor anmält sig till att delta i Operation Dagsverke, säger Enna Gerin, kampanjledare för Operation Dagsverke.

För mer information, bilder och skolförteckning kontakta:
Catrin Rising, pressansvarig ActionAid, 0733-80 80 74
Enna Gerin, kampanjledare Operation Dagsverke, 0709-65 55 32

ActionAid är en internationell organisation som startade 1972 och arbetar i över 40 länder. Vi satsar främst på att stödja och stärka världens fattiga kvinnor eftersom det är det mest effektiva sättet att minska fattigdomen i ett område. År 2006 öppnade ActionAid kontor i Sverige.

Operation Dagsverke är en informations- och insamlingskampanj som går under parollen "elever hjälper elever". Kampanjen har genomförts av elever i Sverige sedan 1961 och sedan starten har över 100 miljoner kronor samlats in till olika utbildningsprojekt världen över.

• barns rättigheter
  • solidaritet