Han är Årets Möteskock 2017

Årets Möteskock 2017 är korad.  Rikard Wicklund är Årets Möteskock 2017 efter en final som bjöd på spänning in i det sista.  Totalt ställde 17 kockar upp från kulinariskt framstående konferensanläggningar och hotell i Sverige.  Rikard Wicklund från Wenngarn var den finalist som lyckades bäst med tävlingsuppgiften i finalen. Att laga en huvudrätt av den hemliga korgen på en timme. Som i år var helt vegetarisk.

Från den välrenommerade juryn, som bestod av Henrik Norström, Jonas Dahlbom och Christina Möller, löd motiveringen

”Vinnaren har på ett utmärkt sätt lyckats att skapa utvecklande rätter med fina smaker som är väl balanserade. Rätterna blir härliga minnen för framtiden. Med respekt för råvaran och ett brett tekniskt kunnande - Rikard Wicklund."

Rickard blev därmed den fjärde vinnaren i tävlingens historia som förutom äran kan se fram emot en resa till valfri destination till ett värde av 10 000 kronor.

På andra plats i Årets Möteskock kom från Petter Holmgren från Lejondals Slott och på tredje plats Joel Andin från Sankt Jörgen Park.

Årets tävling bjöd på extra allt i underhållningsväg. Besökarna kunde njuta av actionfylld kamp där fantastiska upplägg och kreativa matkreationer utgjorde hörnstenarna för tävlingen.
I första tävlingsomgången fick dom tävlande kockarna 30 minuter på sig för preparerande och förberedande av råvarorna. För att sedan på 45 minuter tillaga och presentera tre uppsättningar av samma förrätt och tre uppsättningar av samma huvudrätt. Huvudråvarorna i årets tävling var vaktel och gösfilé.

Utmaningen i år var att skapa "en nutida medveten tvårätters konferensmåltid."

Konferencier för fjärde årets i rad var matproffset Carl-Jan Granqvist som med glimten i ögat tog pulsen på dom tävlande och showade friskt för publiken. I kombination med tävlingen pågick mässan med samma namn. Besökarna kunde smaka, dofta och njuta av delikatesser från mötesplatser som fokuserar extra på köket i kombination med konferenser och möten. Mässans syfte är att inspirera konferensbokare till bättre möten där maten får betydelse.

Tävlingen, som gick av stapeln på Aveqia i Stockholm samlade drygt 200 intresserade konferensbokare.

– Våra högt ställda förväntningar är uppfyllda och vi kan med glädje konstatera att Årets Möteskock blev en succé i år. Vi var inte helt nöjda med förra årets arrangemang men har jobbat stenhårt sedan dess med förberedelserna och ett nytt tävlingskoncept inför årets event. I år blev tävlingen så bra som vi hoppats på och eventet fyller en otroligt viktig funktion för mötesindustrin. Nu väntar uppföljningsarbetet och planeringen till nästa års tävling, berättar Joel Dean som är projektledare för Årets Möteskock.

Tävlande i ÅRETS MÖTESKOCK 2017

• Bergendal – Daniel Larsson

• Bockholmen – Sebastian Järlid

• Elite Marina Tower – Thomas Östberg

• Grand Hotel Saltsjöbaden – Johan Larsson

• Gullmarsstrand Hotell och Konferens – Markus Rönnqvist

• Happy Tammsvik – Peder Henriksson

• Högberga Gård – Magnus Wallin

• Lejondals Slott – Petter Holmgren

• Sabis- Näringslivets hus – Johannes Stålhammar

• Sånga-Säby Hotell & Konferens – Fredrik Hedin

• Sankt Jörgen Park – Joel Andin

• Sigtuna Stadshotell – Liam Ginnane

• Skåvsjöholm – Simon Söderberg

• Skytteholm Hotell & Konferens – Eddie Dautovic

• Nynäs havsbad/Sodexo – Håkan Lundholm

• Karlstad CCC – Magnus Hammar

• Wenngarn – Rikard Wicklund

*Anläggningar markerade i fet stil var en av dom sex finalisterna.

Tidigare vinnare i tävlingen

År 2016 kunde vi med stor glädje presentera vår första kvinnliga vinnare då Emma Eijre från Färna Herrgård tog hem förstapriset. 2015 vann Tommy Eriksson från Högberga Gård och 2014 vann Daniel Müllern från Ystad Saltsjöbad.

Action Fairs arrangerar seminarier och kunskapsdagar för utvalda branscher samt producerar visningsresor till mötesanläggningar på uppdrag av kund. Företaget driver också sajten och förmånsklubben MICE Club som riktar sig till mötesköpare.