AddMobile tar steget in i Finland med genombrottsorder från Lujabetoni

AddMobile, en av Sveriges ledande utvecklare av e-verktyg för bygg- och anläggningsbranschen, har fått en order av den finska betongjätten Lujabetoni. Ordern gäller AddMobiles transportsystem för Lujabetonis betongtransporter. Samarbetet med Lujabetoni innebär att AddMobile nu tar steget utanför Sverige och etablerar sig i Finland.

- Lujabetonis styrka och varumärke bygger på att ligga i framkant vad gäller utveckling och teknik. AddMobile har tagit hem denna order i en stark internationell konkurrens och vi ser den som ett stort erkännande av vårt transporthanteringssystem, säger Lars Kandefelt, VD på AddMobile.

Lujabetoni Oy ingår i den finska privatägda byggkoncernen Luja och är marknadsledande inom betonglösningar för såväl professionella byggbolag som för privata husbyggare. Lujabetoni driver egna fabriker för produktion av betongelement- och betong, som Ready-Mix Concrete (RMC), i Finland, Sverige och Ryssland. Omsättningen uppgick 2016 till 140 miljoner euro och bolaget har drygt 600 medarbetare.

Med AddMobiles transportsystem kommer Lujabetoni kunna planera, optimera och följa sina transporter av Ready-Mix Concrete, det vill säga färdigmixad betong i betongbilar, från fabrik till kund. Med AddMobiles transportsystem kommer samtliga betongbilar i Lujabetonis fordonsflotta att vara uppkopplade, så kallade ”connected vehicles” och rapportera leveransstatus i realtid till såväl leverantör som kund.

- Vi använder oss av ett mycket stort antal betongbilar, både egna och underleverantörers, och med AddMobiles transportsystem kommer vi väsentligt förbättra både betongleverans och pumpningseffektivitet, öka utnyttjandet av våra betongmixerbilar, men inte minst ge bättre service till våra kunder, säger Markus Haatainen, Vice President RMC, på Lujabetoni.

Implementeringen påbörjas under hösten och beräknas vara genomförd till årsskiftet 2017/2018. Transportsystemet kommer att användas i samtliga Lujabetonis 26 fabriker nästa år.

För mer information, kontakta:

Lars Kandefelt, VD på AddMobile, e-post: lars.kandefelt@addmobile.se, telefon: 040-10 65 01

Markus Haatainen, VP RMC, Lujabetoni, e-post: markus.haatainen@luja.fi, telefon: +35844 585 2476

• fleet management
  • kundnyheter

AddMobile har sedan 2004 utvecklat smarta e-verktyg för bland annat bygg-, transport- och anläggningsbranschen. Vår bas är vår egenutvecklade plattform AddMobile Toolbox med verktyg som arbetsorder, elektronisk körjournal, elektronisk personalliggare (godkänd av Sveriges Byggindustrier) och fleet management. Allt i samma system. Vårt mål med våra produkter är att underlätta våra kunders vardag så att de får tid över till annat.