Jakten på den försvunna skatten - använd din GPS till att hitta gömda presentkort eller en GPS

Lördagen den 30 januari startar en riktig skattjakt i Stockholm. Då släpps de tre första positionerna till totalt sex stycken gömda presentkort. Lär dig geocaching och ägna helgen till äventyr i Indiana Jones anda.

Geocaching är en snabbt växande hobby just nu. Det går ut på att leta gömmor, både i stad och natur. Normalt innehåller dessa gömmor saker av ringa värde, men inför premiären av Addnatures nya outdoorbutik är sex stycken presentkort gömda på stadsnära platser för friluftsliv, vart och ett värt 1000 kronor. Dessutom deltar alla som har registrerat sitt fynd på geocaching.com i utlottningen av två stycken GPS-mottagare.

- Geocaching är ett sätt att komma ut i naturen som passar både stora och små. Visst finns det gömmor som är väldigt avancerade, med platser som kräver klätterutrustning eller kajak, men för att prova behöver man inte mycket mer än en mobiltelefon med GPS-mottagare. Med vår skattjakt hoppas vi kunna locka fler att komma ut i naturen, säger Johan Ekroth som ligger bakom Addnatures skattjakt.

På lördagsmorgonen publiceras de tre första cacherna på geocaching.com. Strax därefter kommer en hord tävlingssugna skattjägare bege sig ut i jakten, ivriga att komma först. Men för den som är komplett nybörjare kan det vara bra att träna lite innan. Gör så här om du vill prova geocaching och vara med på Addnatures skattjakt:

• Förse dig med en GPS-mottagare
  • Tanka ner eller skriv upp några cacher från geocaching.com
  • Bege dig ut på skattjakt
  • Registrera ditt besök i loggremsan och på geocaching.com
  • Kolla igenom reglerna på addnature.com och var startklar på morgonen lördag den 30 jan
  • Vill du veta mer om Addnatures skattjakt? Vill du följa med ett team som satsar på komma först? Kontakta projektledaren: Johan Ekroth, 0737887482, johan@chohoo.com

Vill du veta mer om Addnature? Kontakta VD: Mattias Hedström,070-741 69 28, mathias@addnature.com

• skattjakt
    • geocaching