Adecco är först ut som auktoriserat omställningsföretag

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 14:49 CET

- auktorisationen gäller from 1 mars
Branschorganisationen Bemanningsföretagen beslutade under 2009 att införa en särskild auktorisation för omställningsföretag. Syftet är att kvalitetssäkra omställningsverksamhet samt skapa en branschstandard.

Adecco kommer från och med den 1 mars i år att vara ett auktoriserat omställningsföretag. Bolaget var ett av 11 företag som branschorganisationen var först med att bevilja auktorisation för. Adecco har sedan tidigare varit ett auktoriserat bemanningsföretag.

Upprinnelsen till att Bemanningsföretagen sett en auktorisation som nödvändig är den explosionsartade utveckling av branschen. Lågkonjunkturens förutsättningar har gjort att en uppsjö av mer eller mindre seriösa aktörer inom omställning och outplacement tillkommit på marknaden.

– Att vara auktoriserad innebär en kvalitetsstämpel. Införandet av auktorisationen är främst till för att öka tryggheten för användare av omställningsföretag och samtidigt säkerställa en hög kvalitet på leveransen. Jag tror att auktorisation så småningom kommer att bli ett krav för att få arbeta med omställning hos större företag och myndigheter, säger Björn Hellgren, ansvarig affärsutvecklare för omställningstjänster på Adecco.

Villkoren för auktorisation av omställningsföretag är i stort sett samma som för auktorisation av bemanningsföretag med vissa justeringar. Exempelvis krävs en redogörelse för hur omställningsverksamheten bedrivs innefattande följande fyra delar: processen, kvalitetssystem, kompetensprofil och referenser.

För mer information kontakta:
Björn Hellgren, ansvarig affärsutvecklare för omställningstjänster på Adecco.

tfn: 073 684 71 51

e-post: bjorn.hellgren@adecco.se

Hans-Peter Lindqvist, marknads- försäljningsdirektör, Adecco samt vice ordförande i Bemanningsföretagens styrelse
tfn: 070-584 09 10
e-post: hans-peter.lindqvist@adecco.se

Om Adecco:

Adecco är världsledande inom bemanning och rekrytering. Bolaget finns i 60 länder över hela världen. Varje år jobbar ca 3 miljoner människor för Adecco. Adecco är registrerat i Schweiz och noterat på Swiss Exchange i Zürich och på Euronet Premier Marché i Paris. I Sverige är Adecco ett auktoriserat bemanningsföretag och omställningsföretag med kontor över hela landet från norr till söder. Adecco är stolta officiella leverantörer åt den svenska olympiska kommittén.

Förutom personaluthyrnings- och rekryteringstjänster erbjuder Adecco lösningar inom bland annat outsourcing, omställning, ledarskapsutveckling, kompetensutveckling karriärrådgivning, utbildning och rehabilitering. För mer information besök www.adecco.se