Global Talent Competitiveness Index 2018: Diversifiering och konkurrenskraft bränslet på framtidens arbetsmarknad - Sverige på femte plats i den globala mätningen

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2018 13:00 CET

I 2018 års Global Talent Competitiveness Index (GTCI) report är Schweiz bäst när det gäller att attrahera talanger, följt av Singapore och USA. Sverige är på femte plats, tätt efter Norge som är bäst i Norden på fjärde plats. De europeiska länderna dominerar årets GTCI-ranking, med 15 länder på topp 25. Årets upplaga av rapporten avslöjar att länderna som ligger på topp 10 har flera gemensamma nämnare och framför allt delar en framträdande framgångsfaktor: de har alla ett välutvecklat utbildningssystem som ger de färdigheter när det gäller socialt samspel och samarbete som behövs för att vara attraktiv på dagens arbetsmarknad.

Övriga gemensamma nämnare bland de länder som hamnar i topp är:

• Flexibilitet när det gäller lagstiftning och förutsättningar för bolag att göra affärer
  • En arbetsmarknad som kombinerar flexibilitet och socialt skyddsnät
  • Extern och intern öppenhet

Årets rapport fördjupar sig inom temat “Mångfald för konkurrenskraft”. Temat mångfald (samarbete mellan människor med olika personligheter, färdigheter, erfarenheter och perspektiv) spelar en kritisk roll i att sammankoppla strategier för att attrahera talanger med strategier för affärsutveckling. En demografisk mångfald är grunden för en hållbar och innovativ framtid.

- Mångfald i organisationer och grupper spelar en kritisk roll, bland annat för företagens innovationsarbete. Samtidigt visar rapporten att människor ofta är dåliga på att samarbeta med sådana som är olika dem själva. I längden kan företagen gå miste om en stor potential att utveckla sin konkurrenskraft, säger Jacob Lundberg, VD för Adecco Group Sverige.

Rapporten, som publiceras av INSEAD i partnerskap med Adecco Group och Tata Communications mäter årligen hur länder och städer växer, attraherar och behåller talang. Den ger en unik inblick för beslutsmakare när det gäller konkurrenskraften kring globala talanger, och kan användas som ett stöd i att ta fram strategier för att öka den egna konkurrenskraften.

Adecco är världsledande inom bemanning och rekrytering. Bolaget finns i fler än 60 länder över hela världen. Varje år jobbar ca 3 miljoner människor för Adecco. Adecco Group AG är registrerat i Schweiz och noterat på Swiss Exchange i Zürich. I Sverige är Adecco ett auktoriserat bemanningsföretag med kontor över hela landet från norr till söder.