​Nytt digitalt verktyg hjälper dig fokusera och få saker gjorda

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2016 09:55 CET

Supertimmen, ett digitalt verktyg som hjälper dig att fokusera

Med dagens alla störningsmoment tappar vi i snitt koncentrationen var 15:e minut. Resultatet blir att vi allt oftare skjuter upp våra arbetsuppgifter och var femte svensk lider av kroniskt uppskjutarbeteende. Men nu finns Supertimmen, ett digitalt verktyg som hjälper dig att fokusera och bocka av i din att göra-lista.

- Många känner nog igen sig i att en arbetsdag lätt blir splittrad och att du inte får tillräckligt mycket gjort. Med Supertimmen får du hjälp att bättre nyttja den tid du har på jobbet. Det handlar om att jobba mer fokuserat, inte fler timmar. När du får mer gjort känner du dig nöjdare och trivs ännu bättre på jobbet! Det säger Charlotte Nordén, informations- och marknadschef på Adecco, världens största rekryterings- och bemanningsföretag.

Multitasking existerar inte

Att ha många bollar i luften har blivit en populär och eftersökt egenskap. Men så kallad multitasking existerar egentligen inte, säger Oskar Henrikson, legitimerad psykolog.

-Nej, multitasking existerar inte. Det är bara väldigt snabba skiften mellan olika uppgifter; skiften som tar väldigt mycket energi från oss. Fokusera istället på en sak i taget och lägg märke till effekterna, säger Oskar Henrikson.

När vi byter uppgift måste hjärnan byta mellan olika informationssystem. Genom att göra en uppgift i taget slipper hjärnan göra den omställningen och du håller dig pigg och fokuserad. Du mår och presterar bättre med ett tydligt fokus, helt enkelt.

Allt fler skjuter upp allt mer

Idag skjuter vi upp mer än någonsin. Vi har lärt oss att gilla snabba belöningar i våra mobiltelefoner och är vana att få dem när vi vill. Det innebär att vi i snitt bara kan arbeta 15 minuter ostört utan att bli avbrutna. Därefter tar det ytterligare sju till tio minuter innan hjärnan har ställt om och du kan koncentrera dig på det du gjorde igen. Men faktum är att det här har lett till att över var femte svensk har ett kroniskt uppskjutarbeteende – ett problem som bara ökar.

Så här funkar Supertimmen

Supertimmen är en app som hjälper dig att blockera notiser och andra störningsmoment så att du kan arbeta fokuserat i en timme. Varför bara en timme? En timme i sträck är den tid din hjärna klarar av att koncentrera sig på en sak – efter det börjar du tänka på annat. Efter sextio minuter behöver du ta en paus – oavsett hur bra det går! Tanken med Supertimmen är att ge dig tekniska och mentala verktyg för att fokusera på att göra en sak åt gången. När du har fullt fokus på en uppgift slipper hjärnan byta mellan olika informationssystem och du håller dig pigg och fokuserad och kan lättare lösa uppgiften.

Adecco är världsledande inom bemanning och rekrytering. Bolaget finns i fler än 60 länder över hela världen. Varje år jobbar ca 3 miljoner människor för Adecco. Adecco Group AG är registrerat i Schweiz och noterat på Swiss Exchange i Zürich. I Sverige är Adecco ett auktoriserat bemanningsföretag med kontor över hela landet från norr till söder.