Succén fortsätter – Adecco karriärcoachar Sveriges paralympier

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2016 14:17 CEST

För att lyckas som elitidrottare krävs ett engagemang utöver det vanliga. Det påverkar möjligheterna att satsa på utbildning och heltidsarbete. För att ge paralympier förutsättningar för ett framgångsrikt yrkesliv efter idrottskarriären förlänger rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco nu sitt samarbete med Sveriges Paralympiska Kommitté.

Adeccos Athletes Career Program (ACP) är speciellt utvecklat för att ge skräddarsydda lösningar som underlättar integrationen av elitidrottare på arbetsmarknaden kopplat till idrottskarriären.

– Det känns värdefullt att fortsatt kunna samarbeta med Adecco i vår målsättning att kunna stötta våra aktiva i rollen som 24-timmars elitaktiva. Vi har startat upp med eleverna i elitidrottsskolan och nästa steg är att kunna hitta en fortsättning för de som genomgått skolan där ACP blir en mycket viktig del, säger Hans Säfström, Sveriges truppledare inför Paralympics i PyeongChang 2018.

Adecco är världens största rekryterings- och bemanningsföretag och kan igenom ACP ge paralympier hjälp med till exempel CV, intervjuträning, tester och agera bollplank i frågor om yrkesval och karriär.

– Som elitidrottare får man med sig många erfarenheter som är värdefulla i arbetslivet. Du lär dig att hantera såväl med- som motgångar, du kan motivera dig själv när det känns tufft och du är målfokuserad. Samtidigt är det svårt att kombinera en idrottskarriär med utbildning och arbete. I vår verksamhet har vi möjlighet att hjälpa idrottarna till såväl extrajobb som en karriär efter idrotten. Genom detta samarbete kan vi hjälpa till att göra övergången från idrottslig till civil karriär smidigare, säger Charlotte Nordén, informations- och marknadschef Adecco.

Adecco är världsledande inom bemanning och rekrytering. Bolaget finns i fler än 60 länder över hela världen. Varje år jobbar ca 3 miljoner människor för Adecco. Adecco Group AG är registrerat i Schweiz och noterat på Swiss Exchange i Zürich. I Sverige är Adecco ett auktoriserat bemanningsföretag med kontor över hela landet från norr till söder.