Adlibris ansluts till CDON Marketplace

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2016 10:18 CET

Adlibris, nordens ledande bokhandel på nätet, har ingått ett samarbetsavtal med CDON gällande försäljning av böcker via CDON Marketplace. I samband med lanseringen av Adlibris som ny Marketplace-kund kommer CDON att avveckla bolagets egna bokförsäljning för att istället erbjuda Adlibris bokutbud genom CDON Marketplace.

Samarbetet innebär att Adlibris utbud görs tillgängligt på CDON Marketplace och att CDON avslutar bolagets egna bokförsäljning. CDONs nuvarande affärsvolym inom böcker uppgår till 200-250 MSEK på årsbasis. Samarbetet förväntas lanseras under sommaren 2016.

Johan Kleberg, VD för Adlibrisgruppen: ”Vi är väldigt glada för förtroendet att tillsammans med CDON utveckla bokerbjudandet till deras kunder. Detta samarbete är helt i linje med vår strategi att nå ut till bokköparna i för oss nya säljkanaler. Med vår passion för böcker och CDONs stora räckvidd är vi övertygade om att detta kommer bli ett framgångsrikt samarbete som fortsätter driva internetbokhandeln framåt.”

Paul Fischbein, VD och koncernchef för Qliro Group: ”Vi är mycket nöjda med att ingå samarbete med Adlibris. Vårt störtsta dotterbolag, CDON, är under stor transformation där vi håller på att etablera bolaget som den ledande nordiska marknadsplatsen på nätet. Samarbetet med Adlibris är en viktig milstolpe i utvecklingen och ytterligare ett bevis på den framtida potentialen för CDON Marketplace.”

Magnus Fredin, VD för CDON: ”CDON Marketplace visade stark utveckling under 2015, med en tillväxt om 54 procent under året. När vi nu fortsätter att utveckla marknadsplatsen är det naturligtvis oerhört roligt att kunna knyta en så stark aktör som Adlibris till CDON Marketplace. Det är ett stort och viktigt steg för CDON att ingå en långsiktigt avtal med en ledande aktör verksam i en av våra tidigare vertikaler för att tillsammans kunna utveckla kunderbjudandet inom böcker på bästa sätt.”

För ytterligare information:

Johan Kleberg, VD Adlibrisgruppen

Linnéa Wiklund, informationsansvarig Adlibrisgruppen

Om Adlibris
Adlibris är en av nordens ledande e-handelsbutiker med ett brett utbud inom böcker, pyssel&DIY, leksaker och kontor. Adlibris drivs av en önskan att skapa en lustfylld, inspirerande shoppingupplevelse på webben och att alltid kunna erbjuda våra kunder marknadens bästa priser och snabba leveranser. Adlibris är en del av Adlibrisgruppen där även e-handelssajterna Discshop, Bamba, Odla.nu och Kökets favoriter ingår.