Adlibris lanserar läsplattan Adlibris Letto - startskottet för den största satsningen någonsin i Sverige på e-böcker

Pressmeddelande  •  2012-06-04 06:55 CEST

Idag lanseras Adlibris Letto, en läsplatta designad för att ge bästa möjliga läsupplevelse och startskottet för Adlibris satsning att tillgängliggöra e-böcker för fler läsare. Adlibris Letto är den första läsplattan i Sverige som är direkt kopplad till en e-bokhandel – två knapptryck och läsaren har en bok nedladdad redo att läsas.

Julia Reuszner, ansvarig Adlibris digitalt:

- Det har bara varit en tidsfråga innan svenskarna ligger i hängmattan eller sitter på bussen med en läsplatta i handen. Vi har sett hur e-boken formligen exploderat i USA efter att det lanserats läsplattor kopplade till e-bokhandeln och vi vet redan att svenskar älskar att läsa. Ingen svensk aktör har dock vågat satsa helhjärtat på att göra formatet enkelt och lättillgängligt - fram tills nu.

Lanseringen av Adlibris Letto är början på en långsiktig satsning att skapa fler möjligheter till läsande genom att göra böcker tillgängliga i det format som läsaren själv föredrar. Satsningen fortsätter med bl.a. lansering av en app för Android, utökat utbud av e-böcker med engelska titlar, en uppdaterad iOS-app samt en uppdaterad version av e-boksbutiken på Adlibris.com.

Adlibris Letto är designad och utvecklad tillsammans med det franska företaget Bookeen som tog fram den första läsplattan i Europa år 1998.

Adlibris Letto går från och med idag att köpa på Adlibris.com för 1395 kr. I läsplattan ingår böckerna Den sista akten av Mari Jungstedt och Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg samt tre noveller av August Strindberg, Amanda Hellberg och Johan Theorin (totalt värde c a 1895 kr). Som alltid erbjuder Adlibris fri frakt.

Fakta Adlibris Letto:
Vikt 200 gram (mindre än en pocketbok)
Lagringsutrymme 2GB (ca 2000 böcker)
Batteritid ca 1 månad (25 000 sidvändningar)
Både pekskärm och knappar
E-ink-skärm – läs i dags-/solljus såväl som inomhus
WiFi
Direktkoppling till e-bokhandel
Svensk ordbok
Storlek 16,6cm x 12cm x 9mm

För mer information, kontakta:
Julia Reuszner, ansvarig Adlibris digitalt:
Mail: julia.reuszner@adlibris.com

Linnea Wiklund, PR-ansvarig Adlibris
Mail: linnea.wiklund@adlibris.com

Anna Ekström, produktansvarig Adlibris
Mail: anna.ekstrom@adlibris.com

Guillaume Lejeune, Key Account Manager Bookeen
Mail: guillaumel@bookeen.com
Webb: www.bookeen.com

Adlibris är internetbokhandeln för bokälskare. Varje dag levererar Adlibris 40 000 böcker till bokälskare över hela Norden. Med ca 1 miljon aktiva kunder, ett utbud på 10 miljoner titlar, fraktfria leverenser och ambitionen att alltid erbjuda de bästa priserna är Adlibris den självklara bokhandeln för alla som älskar böcker. Adlibris grundades 1997 och är idag Nordens ledande internetbokhandel.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom