Adlibris lanserar Letto – en svensk läsplatta

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 12:32 CET

I dag lanserar Nordens största nätbokhandel Adlibris en läsplatta på svenska, Letto. Samtidigt öppnas en särskild nätbokhandel för e-böcker anpassade för Letto och andra läsplattor, där samtliga böcker är i det öppna formatet epub.

– Letto är ett nytt sätt att läsa böcker, säger Pär Svärdson, vd för Adlibris. Vi har tittat på
e-böcker i tio år, men det är först nu som det känns att det börjar hända saker på allvar.

På adlibris.com/letto är det enkelt att hitta och ladda ned såväl de senaste svenska böckerna som ett stort urval klassiker. E-bokhandeln kommer att vara öppen för alla läsplattor och alla förlag.

– Adlibris hela idé är att kunna erbjuda ett brett utbud för bokälskare, säger Pär Svärdson. Letto är lika liten som en bok men stor nog att rymma ett helt bibliotek. Den är enkel att ta med i väskan, på jobbet och på resan. Det är helt enkelt ett bättre sätt att läsa på.

Letto har menyer på svenska och en pappersliknande skärm som gör att man bekvämt kan läsa också i starkt solsken. Den är förberedd för en mängd olika format, vilket gör det möjligt att ladda ner böcker från de flesta nätbutiker.

– Det är oerhört spännande att Adlibris tagit fram en enkel och modern svensk läsplattform, säger Håkan Rudels, marknadsdirektör för Bonnierförlagen. Det innebär att vi tar vår 200-åriga tradition in i en ny era. Redan nu finns 500 svenska titlar till Letto och från och med i år kommer alla nya svenska böcker från Bonnierförlagen också att finnas som e-böcker.

Introduktionspriset på Letto är 1 495 kr (ordinarie pris 3 170 kr), och den finns att köpa på adlibris.com/letto. Under kampanjperioden är Letto förladdad med fyra böcker: Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser, Oceanen av Göran Sonnevi, Vägar till visdom av Stefan Einhorn och En ö i havet av Annika Thor: Dessutom får köparen välja ytterligare en bok att ladda ner från adlibris.com.

För mer information:
Niklas Sessler, presskontakt Letto, tel 070-736 00 00
www.adlibris.com/letto

Fakta Letto
Storlek: höjd 184 mm, bredd 120,5 mm, tjocklek 9,9 mm
Vikt: 220 g inklusive batteri
Bildskärm: ePaper, 600*800 (6 tum) med E-ink teknologi
Lagringskapacitet: 2,5 GB (internt minne 512 MB, externt minne 2 GB) – plats för upp till
5 000 böcker

Om adlibris.com
adlibris.com grundades 1997 och är en renodlad internetbokhandel. Idag sysselsätter företaget 40 personer på kontoret i Stockholm och 100 personer vid distributionscentralen i Morgongåva. Bland de anställda finns bl a litteraturvetare, ekonomer och tekniker.
Ambitionen är att adlibris.com skall vara betydligt billigare än den fysiska bokhandeln och alltid erbjuda en snabb och kostnadsfri leverans till privatpersoner. Dessutom erbjuder adlibris.com ett imponerande brett sortiment på drygt fyra miljoner titlar. Som första internethandel i Sverige erbjuder adlibris.com i samarbete med Schenker Privpak ett klimatneutralt fraktalternativ.
Sedan årsskiftet 2004/2005 ägs majoriteten av adlibris.com av Bonnierkoncernen.