Adlibrisgruppen förvärvar Roliga Prylar

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 11:12 CET

Adlibrisgruppen fortsätter växa och förvärvar e-handelssajterna Roligaprylar.se, Alphageek.no, Alphageek.fi och Alphageek.dk som ägs av Alphageek AB.

Alphageek är en återförsäljare med inriktning på maskerad, presenter och fest. Bolaget omsatte 20 miljoner 2016 och är verksamma i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Förvärvet av Alphageek ABs e-handelssajter är ett led i Adlibrisgruppens tillväxtstrategi. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla och Kökets favoriter och omsatte 1,775 miljarder 2016, en ökning med 21% från föregående år. Genom att satsa på fortsatt tillväxt, både organiskt och genom förvärv vill Adlibrisgruppen stärka sitt kunderbjudande och fortsätta driva e-handeln framåt.

”Presenter och fest är ett spännande segment inom e-handeln som precis som Adlibrisgruppens övriga produktkategorier drivs framåt av kvinnliga konsumenter. Alphageeks sajter har väldigt starka nyckeltal och genom att dra nytta av den e-handelskunskap vi har inom Adlibrisgruppen vill vi fortsätta utveckla sajterna och kunderbjudandet ytterligare”, säger Henrik Oscarsson chef kategorisajter Adlibrisgruppen.

Anton Troedson på Alphageek AB fortsätter, ”2016 har varit ett mycket bra år för Alphageek med hög tillväxt, en omfattande breddning av produktutbudet och ännu bättre kundnöjdhet. Med sin storlek, erfarenhet och med de skalfördelar som Adlibrisgruppen ger är vi övertygade om att Alphageek är i rätta händer. Vi är också säkra på att Adlibrisgruppen kommer att ge Alphageek rätt förutsättningar för kunna hålla en fortsatt hög tillväxt och ett ännu bättre kunderbjudande."

I och med förvärvet flyttas Alphageek ABs verksamheter in i Adlibrisgruppen som tar över driften av samtliga Alphageeks sajter.

För mer information kontakta:
Henrik Oscarsson, chef kategorisajter Adlibrisgruppen, henrik.oscarsson@adlibris.com, 070-246 88 80
Anton Troedson, Alphageek AB, anton@modalagruppen.com, 070-353 08 04

Adlibrisgruppen
Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu och Kökets favoriter. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.

Alphageek AB
Alphageek AB, företaget bakom Roliga Prylar har bedrivit e-handel sedan 2003. Företaget började med att sälja t-shirts med eget tryck och fortsatte med att öppna tre egna butiker. Dessa såldes tillsammans med tryckeriet hösten 2007 för att lägga allt fokus på e-handelsbutiken Roligaprylar.se. Under 2013 öppnade butiken upp i flera länder och finns nu även i Finland, Norge och Danmark.