Adlibrisgruppen ökade omsättningen med 21% under 2016 och stärker samtidigt resultatet

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2017 09:16 CET

Adlibrisgruppen där e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Kökets favoriter och Odla ingår omsatte 1.775 miljarder under 2016, en ökning med 21% från föregående år.

”Vi har haft ett mycket starkt 2016. Med vår tillväxt på 21% ökar vi sannolikt mer än e-handelsmarknaden som helhet. Vi gör även ett markant starkare resultat jämfört med förra året, detta samtidigt som vi gjort stora satsningar i Finland, Norge och i det som för oss är nya produktkategorier som t.ex. leksaker/baby och pyssel/DIY”, säger Johan Kleberg VD Adlibrisgruppen.

Stark tillväxt inom flera produktkategorier
Adlibris är verksamma i Sverige, Norge och Finland och ökade under 2016 bokförsäljningen på samtliga marknader. Totalt uppgick Adlibris bokförsäljning till 1,519 miljarder vilket är en ökning med 17% från föregående år.

Adlibrisgruppens försäljning inom andra produktkategorier ökade med 49%. De största produktkategorierna inom Adlibrisgruppen efter böcker är DVD/spel, leksaker/baby och pyssel/DIY.

”Vi börjar nå stor försäljning inom för oss relativt nya områden och i omställningen från en dedikerad bokhandel på nätet till ett e-handelsföretag lyckas vi samtidigt fortsätta ta marknadsandelar och behålla passionen inom det område som ligger oss allra varmast om hjärtat: böcker, någonting vi är väldigt stolta över”, säger Johan Kleberg.

En såld bok var tredje sekund
Adlibris sålde i snitt en bok var tredje sekund under 2016 och den bästa försäljningsdagen på året var den 12 december. Den kommun i Sverige där bokförsäljningen ökade mest var Vetlanda följt av Strömsund och Nyköping.

Under 2016 breddade Adlibris verksamheten till en ny plattform och gick in som återförsäljare av böcker på CDONs marknadsplats. Man utökade även sin service till kunderna och öppnade ett e-handelsombud i Adlibris Marknad, Adlibris fysiska butik på Regeringsgatan i Stockholm.

”Vi vill hela tiden fortsätta utvecklas och driva bokmarknaden framåt. Genom att hitta nya vägar att nå ut och fler sätt inspirera våra kunder till bokköp bidrar vi till ett ökat läsande vilket är en stark drivkraft för oss”, fortsätter Kleberg.

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu och Kökets favoriter. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.