​Adlibrisgruppen utökar satsningen i Norden - lanserar Kökets Favoriter i Finland

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2017 10:39 CET

Makujakauppa.fi

Adlibrisgruppen är ett av Nordens ledande e-handelsbolag och omsatte 1,8 miljarder 2016. Nu utökar gruppen sin satsning på den nordiska marknaden och lanserar Kökets Favoriters motsvarighet i Finland med målet att bli den ledande e-handelsbutiken på marknaden för produkter inom matlagning, bakning och dukning.

Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Kökets Favoriter, Odla, Bamba, Roliga Prylar och Yayday. Adlibris, Discshop och Roliga Prylar finns redan på den finska marknaden och nu tar man även steget med Kökets Favoriter.

"Vi ser fortsatt stora möjligheter för oss på den finska e-handelsmarknaden. Tack vare våra etablerade logistikflöden kan vi med relativt liten insats gå in på nya marknader med våra existerande sajter. Vi tror mycket på kökssegmentet i Finland, vi vet att vi har ett starkt kunderbjudande och det är ett segment där det i dagsläget finns få starka e-handlare", säger Johan Kleberg, VD Adlibrisgruppen.

Kökets Favoriter lanserades på den svenska marknaden för två år sedan och omsatte redan första verksamhetsåret över 20 miljoner kronor. På finska marknaden heter sajten Makujakauppa (övers. ”Smakbutiken”) och är ett samarbete med TV-kanalen MTV som idag äger receptsajten Makuja.fi.

"Med Makujakauppa vill vi precis som med Kökets Favoriter skapa en inspirerande butik med starka varumärken till konkurrenskraftiga priser. Vi har alla förutsättningar att kunna gå in med marknadens mest attraktiva kunderbjudande", säger Sofia Söderqvist, VD Kökets Favoriter och Makujakauppa.

Bland de varumärken som säljs på Makujakauppa ingår Fiskars, Arabia, Iittala, Eva Solo, Stelton, Skeppsult, Kitchen Aid, Le Creuset, Electrolux, Jamie Oliver, Marimekko, Sodastream, Dualit m.fl.

Makujakauppa lanserades i Finland den 12 oktober.

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu Kökets Favoriter, Yayday och Roliga prylar. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.