Alice Munro - den mest lästa Nobelpristagaren

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2015 13:35 CET

Ett Nobelpris innebär inte bara en stor ära för en författare utan också en utvidgad läsarskara och stora försäljningsframgångar. Adlibris har sammanställt försäljningen av de senaste åtta årens Nobelpristagare och listan toppas av Alice Munro som har sålt dubbelt så många böcker som genomsnittet.

”Munro är utan tvekan den av de senaste årens Nobelpristagare som nått ut till flest läsare. Hon är också en av de få Nobelpristagare som vi har sålt mycket av både före och efter det att den största uppmärksamheten kring priset har lagt sig”, säger Isabel Rodrigo, Sverigechef på Adlibris.

Alice Munro följs av Patrick Modiano och Tomas Tranströmer. Tillsammans står de tre författarna för 45% av den totala Nobelprisförsäljningen från 2008 fram till idag.

Tranströmer den pristagare som fått störst skjuts av Nobelpriset
Den starkaste försäljningsperioden för Nobelpristagarnas böcker är oktober-december. Den Nobelpristagare vars försäljning ökat mest i samband med utannonseringen av priset är Tomas Tranströmer där antal sålda böcker ökade med 167% 1 oktober-31 december 2011. Tranströmer har även två titlar med på topplistan över de fem mest sålda Nobeltitlarna: Dikter och prosa 1954-2004 och Samlade dikter 1954-1996.

Försäljningstoppen Nobelprisvinnare 2008-2015:
1. Alice Munro
2. Patrick Modiano
3. Tomas Tranströmer
4. Herta Müller
5. Mo Yan

De mest sålda böckerna av Nobelpristagare 2008-2015:
1. Kärlek, vänskap, hat, Alice Munro
2. Lilla smycket, Patrick Modiano
3. Dikter och prosa 1954-2004, Tomas Tranströmer
4. Hjärtdjur, Herta Müller
5. Samlade dikter 1954-1996, Tomas Tranströmer

Uppgifterna är baserade på Adlibris försäljning under perioden 1 oktober 2008 - 7 december 2015

Adlibris är internetbokhandeln för bokälskare. Varje dag levererar Adlibris 20 000 böcker till bokälskare i Sverige, Norge och Finland. Med ca 1,5 miljon aktiva kunder, ett utbud på 10 miljoner titlar och ambitionen att alltid erbjuda det bästa priserna är Adlibris den självklara bokhandeln för alla som älskar böcker. Adlibris grundades 1997 och är idag Nordens ledande internetbokhandel med en omsättning på 1,2 miljarder.