Får man säga negerboll?

Under helgen som gick samlades förtroendevalda inom Adoptionscentrum till konferens. Mycket tid avsattes för att diskutera olika frågor och rasism var ett av ämnena. Vi var ganska många som tyckte att just dettta är viktigt just nu. Men det fanns många olika tolkningar om vad det innebär och hur Adoptionscentrum ska agera.

I samtalet ställdes en mängd vardagsnära frågor: Får man säga negerboll? Hur bemöter man eleven som röstade på SD i skolvalet? Och är det egentligen värt att säga något vid fikabordet när invandring/integration diskuteras?

Vi pratade mycket om vikten av dialog. Många, kanske de flesta, som röstade på SD i valet är inte ideologiska rasister. De är bara arga, besvikna, svikna... Får de frågor istället för mothugg så kommer de kanske på sig själva och att deras resonemang får ganska märkliga konsekvenser om man tar dem på allvar. Debatt stänger bara ute och skapar ett ännu större politikerförakt och stärker utanförskapskänslan. Detta gynnar inte demokratin.

Men det finns också människor som på allvar tror att människovärdet har med hudfärg och ursprung att göra. Det finns också kränkande situationer då det inte är läge att fråga "Hur tänker du nu?". Det finns ögonblick då markeringen: "Detta är inte OK!" är viktigast - för de utsattas skull!

Adoptionscentrums uttalande är en sådan markering. Det är inte OK att behandla barn olika bara för att deras urspung är olika! Alla har rätt till samma trygghet och samma rättigheter!!!

Jag är stolt över att Adoptionscentrums ordförande och avdelningsordföranden ville och vågade ta ställning och göra denna tydliga markering.

Margret Josefsson

PS. I diksussionen var vi i alla fall två (adopterade) som landade i att negerboll är inte det värsta ordet som finns - och man måste inte vara rasist för att man säger det. MEN vi väljer själva att säga "chokladboll", med respekt för andra som tycker det är fel och blir kränkta!