Många vill hjälpa barnen på Haiti

Under den senaste veckan har många hört av sig till Adoptionscentrum med förfrågan om man kan adoptera de barn som förlorat sina föräldrar i jordbävningen på Haiti. Ingen svensk organisation arbetar i dagsläget med adoptioner från Haiti, och det är inte lämpligt att inleda ett nytt samarbete i den kaotiska situation som råder där idag. I första hand måste man underlätta återföreningar med släktingar.

I det kaos som råder efter naturkatastrofer är det olämpligt att arbeta med adoptioner, då man måste kunna garantera att man verkligen gjort allt för att söka efter överlevande föräldrar eller andra släktingar.

De länder som redan har ett samarbete med Haiti, har valt att genom extraordinära åtgärder skynda på redan påbörjade adoptioner från landet, men det är en helt annan fråga. Det handlar då om barn som redan hade familjer utsedda och som var utredda för adoption redan innan jordbävningen inträffade.

Vi vill också uttrycka vår stora medkänsla med vår holländska systerorganisation Wereldkinderen, som liksom Adoptionscentrum är medlemmar i paraplyorganisationen Euradopt, och som drabbats hårt av jordbävningen på Haiti. Två holländska adoptivfamiljer som befann sig i landet för att slutföra sina adoptioner har troligen omkommit tillsammans med sina barn. Ett av de barnhem som organisationen samarbetar med är totalförstört och c:a 250 av barnen som bodde där har omkommit.

Vår insamlingsstiftelse Föräldralösa barn har dock beslutat att inte starta någon egen insamling för Haiti. Istället är Adoptionscentrums råd till dem som vill hjälpa barnen på Haiti är att man ska skänka pengar till de stora etablerade hjälporganisationer som redan har goda kontakter och verksamhet i landet. Genom att skänka pengarna via dessa, gör man mest nytta.

• haiti
  • bistånd