Adtollo utmanar studenter i kartbranschen

Adtollo utlyser en tävling för alla som studerar på gymnasieskola, yrkeshögskola, universitet eller högskola. Tävlingen går ut på att rita sin egen fantasistad i Topocad, ett CAD-program för mätningstekniska beräkningar.

Så går tävlingen till
Tävlingen uppmuntrar till kreativa lösningar inom infrastruktur och stadsplanering. Den tävlande ska rita en stad, en by, vägar och/eller infrastruktur med Topocad som verktyg. För högre poäng ska 3D-objekt finnas med, och gärna en mix av olika typer av data såsom gator, landskap, byggnader, hus. Fokus på detaljerna i stads/landskapsbilden premieras så det gäller att bestämma om husen är offentliga byggnader, servicebyggnader eller något annat.

- Tävlingens syfte är att inspirera kartbranschen och med nya ögon se vad ett modernt CADprogram kan användas till om tyglarna är helt fria. säger Tomas Sandström, affärsområdeschef Mät & Kart på Adtollo och initiativtagare till tävlingen.

Priser
Vinnarna belönas med varsin prischeck: Första pris ligger på 6 000 kr, andra pris 3 000 kr och tredje pris 1 000 kr. Förutom detta så får vinnarna chansen att presentera sina kreativa idéer på Topocad Live, Adtollos användarträff som anordnas årligen och samlar ett hundratal besökare i kartbranschen.

Anmälan
Anmälan sker på Adtollos hemsida, adtollo.se. Tävlingsbidragen lämnas in senast 1 oktober 2014. Juryn består av Tomas Sandström och Anja Jonasson, Adtollo.

• tävling
  • student