Ny produkt från Adtollo: Den Open Source-baserade webbkartan Santana

Adtollo lanserar nu webbkartan Santana som är byggd på databasen Postgresql med tillägget PostGIS.  Publicering sker med hjälp av Geoserver och OpenLayers och Santana har stöd från GDAL för transformationer. Webbkartan Santana är de facto ett skal byggt på dessa produkter där Adtollo tar ansvar för funktionerna och att applikationerna som levereras fungerar ihop.

”Idag finns det så mycket inom Open source världen som är riktigt bra. Utvecklingen är stadig så det är helt onödigt att bygga ett system från grunden. Vi insåg däremot att vi behövde skapa ett skal som gör det enklare för våra kunder att använda de olika komponenterna och de vill ha ett företag som kan svara på support, hjälpa dem med utvecklingen av produkterna”, säger Tomas Sandström, affärsområdeschef för Mät&Kart på Adtollo.

”Santana har kommit till för att fler och fler kunder behöver den här produkten men vill ha ett prisvärt alternativ till de system som finns idag. Det är bara tack vare Open Source komponenter som vi kan göra detta”, fortsätter Tomas Sandström.

Santanas funktioner

Med Santana kan man dels välja bakgrundskarta, från exempelvis OpenStreetMap, dels ställa in upplösning och välja olika lager från databasen. Man kan söka på valfria attribut, så som adress, fastighet eller ägare. Man kan även visa attributinformation på selekterade objekt. Med hjälp av Santana kan man också mäta avstånd och ytor samt rita linjer, punkter, ytor och skriva texter. De ritade objekten kan sparas ned i databasen, så kallade redlining. Santana stödjer även on-line transformation av geografiska data som visas i WGS84.

”Tack vare bredden inom Open Source kan Santana lägga till komponenter för en mängd olika typer av beräkningar och funktioner”, lägger Tomas Sandström till.

Topocad kopplat till Santana

Eftersom både Topocad via FDO adaptern och Santana använder Postgresql och PostGIS är det enkelt att koppla ihop systemen. Topocad lagrar data i Postgresql som visas på webben i Santana. Ett snabbt och enkelt system för att visa upp data på webben. I Topocad visas data enligt de inställningar man själv gör i FDO medan Santana visar data enligt en CSS, style sheet.

Kontakta oss för mer information på info@adtollo.se eller läs mer på adtollo.se