Expertens 10 tips för en smartare Azure-resa

Nyhet   •   Nov 11, 2016 16:11 CET

Tomas Lepa, Technical architect på Advania, vet bättre än kanske någon annan hur du bör tänka när du är på väg att flytta ut i Azure-molnet. Här får du hans tio viktigaste tips.

Kärnbudskapet är att du samtidigt ska sikta på att köpa en större andel av din IT som tjänster. Det gäller också att inte ”fega”. Har du bestämt dig för att flytta en funktion, se till att flytta den helt och hållet. Annars står du med dubbla kostnader och missar en stor del av poängen med en flytt.

1. Sikta på tjänster

Det är ingen större idé att bara lyfta en virtuell server från din datahall ut i Azure. En grundläggande tanke med att flytta sin IT till en molnplattform som Azure är att skapa en effektivare, mer flexibel och i många fall också säkrare IT-miljö. För att nå dit bör du alltså sikta på att inte bara flytta ut i molnet, utan också i samma veva gå över till tjänstebaserad IT i så hög grad som möjligt. Så i stället för att köra servrar för Office-funktioner, Sharepoint, e-post och Skype for business väljer du dessa som tjänster i Azure.

2. Börja med ”Office-IT”

I princip alla typer av bolag har mycket att vinna på att flytta ut det vi kallar Office-IT, det vill säga sådana funktioner vi utför i program som Word, Excel och Outlook. Det är enkelt och ger stora vinster i form av tillgänglighet och säkerhet och i många fall även kostnadsbesparingar.

3. Övervakning – en lågt hängande frukt

Azure handlar inte bara om att köpa serverkapacitet och Office-tjänster i molnet. Överväg att skaffa tjänsten OMS (Operation Management Suite) som ger dig koll på vad som händer i nätverket – både i molnet och i den egna IT-miljön. Det är en kategori funktioner som många mindre och medelstora företag saknar i dag, men som bland annat ger en ökad säkerhet och stabilitet för användare och kunder.

4. Flytta stegvis

Om du flyttar applikationer från egna servrar till virtuella maskiner i Azure är rådet att göra det stegvis. Allt behöver inte flyttas på en gång. Azure är utformat för att du ska kunna bygga en hybridmiljö, där delar av din IT finns i en lokal datahall.

5. Undvik dubblering

När du väl bestämt dig för att flytta exempelvis dina SQL-databaser till SQL Azure behöver du göra det till fullo. Att behålla till exempel 25 procent av databaserna i ditt eget datacenter, kanske för att du känner dig osäker, innebär att du plötsligt sitter med dubbla kostnader och missar en stor del av poängen med molnflytten.

6. Öka tempot i din tekniska utveckling

Genom att utnyttja servrar i Azure kan du på ett väsentligt sätt öka tempot i er tekniska utveckling. En server i Azure kan vara i gång inom loppet av några minuter och du betalar bara för den tid den används. Genom att utnyttja upplägget på rätt sätt får du en oöverträffad flexibilitet och effektivitet inte minst när det gäller er förmåga att bedriva teknisk utveckling och testning av nya applikationer.

7. Börja med nätverket och lagringen

När du bygger en IT-miljö i Azure, gör inte misstaget att börja med servrarna. Det är visserligen enkelt att starta en ny server men börjar du i den änden är risken stor att du senare får riva allting och börja om från början. Arbeta efter samma ordning som när du bygger en egen datahall. Först ser du till att få nätverket och lagringen på plats. Därefter lägger du till servrarna.

8. Bygg transparent

Sannolikheten för att du kommer att ha kvar egen IT är tämligen hög. Men båda miljöerna – din egen och den i Azure – måste fungera ihop i en hybridlösning. Här är det viktigt att se till att användarna inte ”märker” att det är två olika miljöer. De måste kunna arbeta som om de fortfarande använde en enhetlig IT-miljö.

9. Utnyttja för toppar

Gör som många av de stora e-handlarna. Utnyttja Azure-servrar för att ta hand om belastningstoppar. I synnerhet säsongsbetonade verksamheter har mycket att vinna på att lägga en del av lasten under högsäsong på servrar i Azure istället för på egna servrar, som då skulle stå outnyttjade stora delar av året.

10. Låt IT jobba mer proaktivt

En effekt av att lägga en större del av sin IT i molnet är att IT-avdelningen kan ägna sig åt andra saker än att ”släcka bränder”. Exempelvis hjälpa användare med sådant som ökar deras produktivitet och i högre grad driva en teknisk utveckling som gynnar affärsverksamheten.