Smartaste nyheterna i Windows Server 2016

Nyhet   •   Dec 16, 2015 13:30 CET

I början av nästa år fullbordas utrullningen av Microsofts Windows 10-plattform då Windows Server 2016 släpps publikt. Enligt Tomas Lepa, Technical Architect på Advanias dotterbolag Knowledge Factory, står tre nyckelord i fokus. – Säkerhet, identitet och mobilitet är det Microsoft fokuserar helt på nu.

Nu närmar sig den skarpa versionen av Windows Server 2016 med stormsteg. Ursprungligen skulle den släppas simultant med Windows 10, men den publika betatestperioden förlängdes.

– Att det har tagit längre tid medför att det är en mer stabil version som släpps än vi tidigare varit vana vid, och som fått många att vänta med att uppdatera tills första Service pack-versionen kommit. Det här systemet har rullat på miljontals datorer i över ett år och barnsjukdomarna har tvättats bort, säger Tomas Lepa på Advanias dotterbolag Knowledge Factory, som är ledande i den svenska konsultbranschen gällande Microsofts IT-infrastruktur.

För dem som bekantat sig med Windows 10 är delar av det som Windows Server 2016 fokuserar på väl känt. Enkel men ändå säker åtkomst till företagets server är A och O.

– Azure Active Directory är en väldigt viktig del, och det har hänt mycket här. Säg att du är ett företag som arbetar distribuerat på kanske 100 platser i världen, då har det tidigare inneburit stora kostnader att bygga nätverk med VPN-tunnlar och wan-lösningar. Allt det kan vi glömma nu, du installerar Windows Server 2016 på ett ställe, ansluter användarna världen över och sedan är det klart. Det här innebär stora fördelar i hur företag med distribuerade databaser kan arbeta – har du bara en internetlina och en server så är du skyddad, säger Tomas Lepa.

Han är noga med att poängtera att det för vissa typer av företag med en ryggsäck av gamla system även fortsättningsvis kommer att krävas eftertanke.

– Windows Server 2016 utraderar inte de problem som exempelvis tung verkstadsindustri och sjukhus kan sitta med på grund av att deras teknik bygger på gamla system. Men även för dem finns här stora förbättringar.

På Advanias dotterbolag Knowledge Factory är de anställda i dag helt molnbaserade.

– Ja, vi kör "cloud only", vi har bärbara datorer med inbyggt 4G som är anslutna via molnet hela tiden. För företag som mestadels arbetar med enklare affärssystem är det en smidig lösning i dag.

Mycket tid har lagts ner på att förbättra funktionaliteten gällande rättigheter. Ett exempel som Tomas Lepa nämner är Time-Based Groups, som ger möjlighet att klockbestämma vem som är administratör vid olika tider på dygnet.

– Man kan exempelvis tänka sig att jag enbart är domänadmin under mina arbetstider, och att någon annan automatiskt tar över klockan 17 när jag går hem. Microsoft har verkligen tänkt till här, det kommer att bli en stor grej, säger han och fortsätter:

– En annan förbättring är Privileged Access Management, som gör det enklare att styra vilka delar av system som administratörer kan se. I dag har ofta IT-avdelningar full tillgång även till uppgifter i lönesystem och liknande, men nu blir det enklare att reglera.

När Windows 10 lanserades tidigare i år hade mycket hänt gällande hur Microsoft hanterar lösenord och inloggningar.

– Men det är först nu när funktioner som Windows Hello och Microsoft Passport kommer in i serverversionen som det blir riktigt användbart för företag.

Nano Server är en stor nyhet med litet fotavtryck.

– Du installerar en minimerad version av Windows Server, den tar inte upp mer än 400–500 MB utrymme. Den får inget eget gränssnitt utan styrs genom Windows Powershell eller System Center. Nanoservrarna kan fungera exempelvis som värdar för virtuella maskiner, säger Tomas Lepa.

Text: Daniel Åberg