Älvrummet flyttar till Lindholmen

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2017 10:42 CEST

Älvrummet flyttar till Navet, Lindholmen Science Park. Foto: Lindholmen Science Park

Älvrummet som i dag ligger vid Kanaltorget stänger den 30 september för att göra plats för arbetet med Västlänken. Verksamheten kommer att flytta temporärt till Lindholmen Science Park (LSP). Målet är att nya Älvrummet öppnar den 1 november 2017.

Dagens Älvrum vid Kanaltorget har ett tillfälligt bygglov som löper ut vid årsskiftet och stänger därför den 30 september 2017, för att sedan rivas under oktober-december. Under oktober flyttar verksamheten in i nya lokaler i Lindholmen Science Park, Lindholmspiren 3-5 (Navet). Målet är att Älvrummet öppnar i de nya lokalerna den 1 november.

En plats för information och dialog

Älvrummet slog upp dörrarna 2008 och har successivt blivit en självklar dialog- och informationsplats för den pågående stadsutvecklingen, med fokus på älvsträndernas utveckling. Här finns både inspiration och information om den pågående stadsutvecklingen i området som kallas för Älvstaden. Besökarna får en helhetsbild av det som planeras och det som redan är klart genom Älvrummets utställning och guiderna som jobbar på plats.

Kreativ och expansiv miljö

Den nya lokalen på Lindholmen ligger mitt i Älvstaden i Göteborgs mest kunskapsintensiva och expansiva område. Området kännetecknas av en kreativ miljö där över 20 000 personer studerar, arbetar, forskar eller bor, en siffra som ständigt ökar. Besökare till Älvrummet tar sig enkelt till Lindholmen med färja, cykel, buss eller bil.

Möjligt att skräddarsy besöket

Älvrummet kommer även fortsättningsvis att erbjuda guidade visningar, både genom bokning och genom spontana besök. Samtidigt ses öppettider och koncept för olika event över, för att bättre anpassas till verksamheten, lokalen och efterfrågan. För den som vill går det att boka mötesrum eller förtäring i samband med ett besök på Älvrummet. I området finns även flera restauranger, caféer, muséer och verksamheter inom kultur och media.