Älvstranden Utveckling lyfter Volvo Ocean Race-målgången

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2015 09:01 CET

Volvo Ocean Race har nu lämnat Nya Zeeland och kommit halvvägs runt jorden. Samtidigt är planeringen av målgången i Göteborg i full gång. Evenemanget i Frihamnen väntas bli en folkfest att minnas.

Älvstranden Utveckling är en av de stolta samarbetspartnerna till evenemanget. När Race Village i Frihamnen öppnar den 21 juni, förhoppningsvis samma dag som båtarna går i mål, är det också målgång för ett två år långt arbete med planeringen av just målgången.

Förutom att Volvo Ocean Race är ett enastående marknadsföringstillfälle för Älvstranden Utveckling som markägare och aktör i stadsutvecklingen i Göteborgs stad, är placeringen av målgång och Race Village i Frihamnen väldigt strategiskt lyckosamt.

- Frihamnen, som är en stor och viktig del av bolagets och Göteborgs Stads centrala exploateringsområden, får nu exponeras på ett unikt och spännande sätt. För göteborgare och omvärld, nationellt och internationellt. Vi visar i handling att vi är öppna för världen, helt enligt stadens vision om Älvstaden, säger Lena Andersson, VD för Älvstranden Utveckling.

Frihamnen ingår i Älvstaden, som är ett av Norra Europas största stadsutvecklingsprojekt.
Centrala Göteborg ska växa till dubbel storlek. Genom att stärka kärnan, möta vattnet och hela staden skapar vi en inkluderande, hållbar och dynamisk innerstad som är öppen för världen. Älvstaden växer fram längs båda sidor om älven i Backaplan, Centralenområdet, Frihamnen, Gullbergsvass, Lindholmen, Ringön och Södra Älvstranden.

Älvstranden Utveckling AB är ett helägt kommunalt bolag som tillsammans med andra ska forma Göteborg till en hållbar, attraktiv och dynamisk stad – öppen för världen. Vi arbetar långsiktigt enligt Vision Älvstadens målsättning att möta vattnet, hela staden och stärka den regionala kärnan. Vi ska medverka till att Frihamnen, Norra Masthugget, Gullbergsvass och Skeppsbron fylls med boende, kontor, handel, mötesplatser och allt annat som karaktäriserar en levande och inkluderande stad.