​Bananpiren hyrs ut som evenemangsarena!

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2015 08:20 CET

Frihamnen ska förvandlas till en tät och levande del av Göteborgs innerstad. Men under minst fem år framöver ska Bananpiren fortsätta som arena för alla typer av öppna evenemang.

- Exakt vilken typ av verksamhet som piren ska användas för har vi inga synpunkter på, säger Älvstranden Utvecklings VD Lena Andersson. Enda kravet är att det går i linje med Vision Älvstaden.

Bananpiren är 630 meter lång, 90 meter bred och ligger bara 180 meter från GöteborgsOperan. När den klassiska bananlastningen flyttade till Yttre Hamnen vid millennieskiftet började området istället att användas till olika typer av arrangemang. Allt från STC-rallyn, Metal Town och Stay Out West till gocartkörning, nattklubben The Docks och Volvo Ocean Race.

Älvstranden Utveckling söker nu en aktör som vill driva det unika området genom egna eller andras arrangemang.

- Piren är en väl inarbetad eventarena mitt i stan och vi förväntar oss många seriösa ansökningar, säger Lena Andersson.

Den 7 januari går ansökningstiden ut. Utvärderingen gör Älvstranden Utveckling tillsammans med Göteborg & Co. Läs hela prospektet på alvstranden.com