Internationell forskningssatsning knyter samman akademi och praktik i utvecklingen av Älvstaden

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2017 08:00 CEST

Utvecklingen av Älvstaden fortsätter väcka internationellt intresse. Nu är det klart att amerikanska Yale University samarbetar med Chalmers och Älvstranden Utveckling AB inom nya forskningsprojektet Fusion Point Gothenburg. Målet är att ta fram kunskap och metoder som låter akademi och praktik gå hand i hand genom byggandet av den framtida staden.

Älvstaden är norra Europas största stadsutvecklingsprojekt. Om 20 år ska Göteborgs stadskärna vara dubbelt så stor som idag. Hur de sammanlagda investeringarna i Älvstaden styrs, och därmed vilka slags fysiska miljöer som skapas, kommer att påverka Göteborg över generationer.

För att säkra en hållbar stadsutveckling storsatsar Göteborgs stad, genom Älvstranden Utveckling AB, och Chalmers på forskning. Det nya forskningsprojektet Fusion Point Gothenburg ska stärka mötet mellan forskning och praktik inom arkitektur och stadsbyggande. Nyckeln till framgång är kunskap om hur man bäst utnyttjar just kunskap.

”Enkelt uttryckt handlar det om att hitta nya metoder och att göra både etablerad forskning och ny kunskap praktiskt användbar för alla olika aktörer. Med en verktygslåda full av relevanta lärdomar blir det lättare att fatta de många beslut som avgör vår framtida stads kvaliteter”, förklarar Fredrik Nilsson, nytillträdd chef för forskning i praktiken vid Älvstranden Utveckling.

Fusion Point Gothenburg ska bedrivas i samverkan med internationellt framstående forskningsmiljöer, varav Yale School of Architecture är först ut i ett samarbete med Chalmers. Yale är ett av världens främsta universitet inom arkitektur och stadsbyggnad.

”Transformationen av Göteborg följs med nyfikna blickar världen över. Genom Fusion Point Gothenburg hoppas vi att i framtiden kunna vara en kunskapsresurs för andra städer som står inför liknande utmaningar”, säger Lena Andersson, VD för Älvstranden Utveckling AB.

Fakta:

Fusion Point Gothenburg drivs av en arbetsgrupp som består av Fredrik Nilsson, arkitekt och professor i arkitekturteori vid Chalmers samt chef för forskning i praktiken vid Älvstranden Utveckling; Lars Marcus, professor i stadsbyggnad vid Chalmers; Carl Mossfeldt, Yale World Fellow och tidigare VD för Tällberg Foundation samt Åsa Swan, chef för Urban planering vid Älvstranden Utveckling AB. Projektets första fas är treårigt och finansieras av Älvstranden Utveckling med en nuvarande budget på 9 miljoner kronor.

För frågor och mer information:

Fredrik Nilsson, Chef för Forskning i praktiken, Älvstranden Utveckling
Tel: 031-368 96 06 / 0728-56 64 99