Seminarium: Hur ger vi möjlighet för låginkomsttagare att bo i nya hyreslägenheter?

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2018 10:20 CEST

Stora grupper med låga inkomster har inte råd att bo i nyproducerade hyreslägenheter, trots heltidsjobb och fast inkomst. Hur skapar man en inkluderande och socialt blandad stad där även låginkomsttagare har möjlighet att bo? Det är temat för vårt seminarium i Almedalen den 2 juli.

I Frihamnen i Göteborg vill Älvstranden Utveckling testa en modell som gör att fler grupper kan bo i nyproducerade lägenheter. En trea på 70 kvadratmeter ska ha en månadshyra på cirka 6000 kronor, vilket gör det möjligt för grupper med låga inkomster att bo i nybyggd hyreslägenhet. Under seminariet kommer Kristian Käll, processledare på Älvstranden Utveckling, presentera hur modellen är tänkt att fungera i praktiken.

Panelsamtal med politiker och branschfolk
Presentationen följs upp med ett panelsamtal om hyresrätter och bostadsmarknaden. Under panelsamtalet medverkar:

• Kristian Käll, processledare, Älvstranden Utveckling
  • Mats Green, riksdagsledamot, Moderaterna
  • Nooshi Dadgostar, riksdagsledamot, Vänsterpartiet
  • Pedram Kouchakpour, regionchef, Hyresgästföreningen
  • Micael Nilsson, expert, Boverket
  • Rikard Ljunggren, ansvarig näringspolitik, Fastighetsägarna
  • Tove Samzelius, tematisk rådgivare, Rädda Barnen
  • Lennart Persson, moderator

Så kan du följa seminariet:

Du är välkommen att följa seminariet på plats i Visby eller via livesändningen på alvstranden.com.
När: 2 juli kl. 13.00-14.30
Var: Hästgatan 13 i Visby
Läs mer om seminariet i Almedalens officiella program.