Gripande H2®-serie om polska krigshjältar

Gripande H2®-serie om polska krigshjältar

Vi närmar oss 70-årsdagen av andra världskrigets slut och H2® presenterar Heroes of War: Poland - en medryckande serie om män och kvinnors hjältemodiga uppoffringar och insatser under ett av de mörkaste och blodigaste kapitlen i Europas historia.

Med utgångspunkt i Polen, där några av andra världskrigets värsta illdåd utspelades, berättar Heroes of War: Poland historien om när vanliga människor blev extraordinära hjältar och frihetskämpar - som ofta hamnade i dödliga strider med nazister.

Serien i fem delar avslöjar ett antal okända hjältars heroiska insatser och uppoffringar under andra världskriget. Ögonvittnesintervjuer, tillgång till nyligen offentliggjorda dokument, dramatiserade rekonstruktioner och arkivfoton avslöjar de sanna och förvånansvärda historierna om stort mod och tapperhet under krigstider.

Hör om Witold Pilecki som frivilligt gick under täckmantel för att avslöja sanningen om koncentrationslägret i Auschwitz. Lär känna den orädda Krystyna Skarbeck som blev en av de mest hyllade spionerna i den engelska organisationen Special Operations Executive, och lär mer om den polska kryptoanalytikern vars genialitet hjälpte till att knäcka nazisternas Enigmakod.

Dessa män och kvinnor förändrade historien, inte bara i Polen utan i hela världen. Deras otroliga insatser har varit bortglömda och deras historier har inte berättats - förrän nu.

Heroes of War: Poland har premiär på H2 lördagen den 4 april kl. 21.50.

AVSNITT

1. A Volunteer for Auschwitz (4 april)

2. Enigma - The Untold Story (11 april)

3. From Poland With Love (18 april)