Engineering Evil: Inside The Holocaust

HISTORY höjdpunkter, maj 2020

WWII 75 ÅR

Torsdagar kl. 21.00 från den 14 maj

I maj 2020 har det gått 75 år sedan vapnen tystnade och kriget var över i Europa. HISTORY ger dig en hel serie två timmar långar specialprogram för att högtidlighålla 75-årsjubileet av Andra Världskrigets slut. Engineering Evil: Inside The Holocaust (14 maj kl. 21.00, bilden till höger) ger ett porträtt av hur Förintelsen utvecklades – från de tidiga årens förföljelser i Nazityskland till de sista dagarnas hänsynslösa utrotning. Genom att gå igenom arkiven i Östeuropa berättar USA:s Förintelsemuseum och restaureringsteknikerna vid Yad Vashem i Israel berättelsen om förföljelse, stöld, och mord genom föremål och sällan visade bilder. WWII From Space (21 maj kl. 21.00), en Emmybelönad dokumentär som berättar om USA:s krigsinsats under Andra Världskriget från en helt ny vinkel – rymden – ger nya insikter i den dödligaste konflikt som någonsin utkämpats, samt om USA:s roll i de allierades seger. WWII in HD: The Air War (28 maj kl. 21.00) fokuserar på Eight Air Forces strategiska kampanj mot tyska Luftwaffe under månaderna fram till Dagen D. D-Day: Untold Stories (4 juni kl. 21.00) presenterar de viktigaste händelserna under de allierades invasion av det nazistockuperade Europa samt de därpå följande slagen som gav kontroll över kusten längs Normandie. Några av de sista, ännu levande veteranerna återger i gripande detalj den skräck, patriotism och det drama som utspelades id fronten. Även om berättelsen om Dagen D har berättats otaliga gånger hedras här den diversifierade bakgrund som kännetecknade samtliga soldater, inklusive upplevelserna bland de afroamerikanska soldater som slogs och stupade.

THE CURSE OF SKINWALKER RANCH

Måndagar kl. 22.00 från den 25 maj

För första gången får HISTORY unik tillgång till en av de mest hemliga platserna rörande paranormala och UFO-relaterade händelser i världen: Skinwalker Ranch. Tillsammans med aldrig tidigare visade bilder från ranchen presenterar serien ett team forskare och experter som genomför en grundlig och noggrann undersökning av denna ökända, 512 tunnland stora egendom i Uinta Basin i amerikanska Utah i ett försök att utreda alla ”vem?”, ”vad?” och ”varför?” bakom över 200 års UFO-observationer, bisarra djurmutationer och paranormala mysterier. Med toppmodern teknik – allt från laserstrålar och markpenetrerande radar till drönartermografi, med mera – använder sig teamet av konkret vetenskap för att göra chockerande upptäckter i en undersökning som går längre och tar större risker än som någonsin tidigare skett på ranchen. Sedan början på 50-talet har Skinwalker Ranch och området runt det kallats för ”UFO Alley”, och otaliga anormala händelser och märkliga aktiviteter som ägt rum här har fått global uppmärksamhet i media. Sedan dess har området utgjort platsen för decennielånga studier, vissa i hemlighet finansierade av regeringen. År 1996 köptes marken av miljardären, tillika affärsmannen och UFOentusiasten Robert Bigelow, som använde den för att utföra egna undersökningar på ranchen och dess utomvärldsliga kopplingar – hans resultat avslöjades emellertid aldrig för allmänheten. För tre år sedan såldes egendomen till en ny ägare som nu leder detta team i en ny utredning och för första gången i historien låter TV-kameror dokumentera dess chockerande upptäckter.

PAWN STARS

Vardagar kl. 19.00 från den 4 maj

Pawn Stars är tillbaka! Långt före banker, bankomater och checkinlösen fanns pantbankerna. Pantsättning var den ledande formen av konsumentkredit i USA ända fram till 1950-talet, och pantbanker hjälper än i dag vanliga människor att få ekonomin att gå ihop. Pawn Stars tar med dig in i den spännande pantsättningsbranschen. På Gold & Silver Pawn Shop i Las Vegas utkanter driver familjen Harrison – pappa Rick och sonen Corey, tillsammans med Coreys hängivne barndomsvän. Austin ”Chumlee” Russel – familjeföretaget, med konflikter och kamratskap som kantar vägen. De tre männen använder sin skarpa blick och kompetens för att bedöma värdet i allt från det vardagliga till det verkligt historiska. Det är upp till dem att avgöra vad som är äkta och vad som är falsk när de avslöjar det ofta överraskande svaret på allas frågor: ”Vad har föremålet för bakgrund?” och ”Hur mycket är det värt?”.

A+E Networks®
A+E Networks är ett prisbelönt globalt medieföretag som erbjuder ett varierat medieval, från tv-kanaler och hemsidor till video/DVD, spel och undervisningsmaterial. A+E Networks inkluderar A+E®, Lifetime®, LMN®, FYI™, HISTORY2™, A+E Studios™, HISTORY en Español™, Crime + Investigation™, Military HISTORY™, Lifetime Real Women®, A&E IndieFilms®, A+E Networks International®, A+E Networks Digital® och A+E Networks Consumer Products™. A+E Networks kanaler och program når fler än 335 miljoner hushåll i över 200 regioner världen över. A+E Networks, LLC. är ett joint venture mellan Disney-ABC Television Group och Hearst Corporation.

A+E Networks® UK
A+E Networks UK är ett joint venture mellan Hearst och Sky. Företagets portfölj består av banbrytande fakta- och underhållningskanaler av hög kvalitet, som inkluderar HISTORY®, Lifetime®, Crime + Investigation®, HISTORY2™ och den nya free-to-air-kanalen BLAZE®. A+E Networks UK lanserades i november 1995, och företagets 20 kanaler når 60 miljoner hushåll i nästan 100 länder i Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Central- och Östeuropa, Afrika och Mellanöstern. Företaget har kontor i London, Warszawa och Johannesburg.