​AGA stödjer Keolis satsning på förnybart bränsle

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 10:45 CET

Samtliga 1 600 bussar från Keolis drivs nu med förnybart bränsle. Det uppmärksammas med ”Gröna Bussen” som körs i några svenska städers lokaltrafik i samband med klimatmötet i Paris. Först ut för den gräsbeklädda biogasbussen var Stockholm och därefter följde Jönköping, Göteborg, Malmö och Kalmar. Från den 10 december är ”Gröna Bussen” tillbaka i Stockholm, där den kommer att köras i linjetrafiken ytterligare några dagar.

– Det är mycket positivt att Keolis nu har en bussfordonsflotta som helt drivs med förnybart bränsle. För oss som leverantör av biogas är det självklart att stödja deras långsiktiga satsning på förnybart bränsle och initiativet med ”Gröna Bussen”, säger Joeri Jacobs, affärsutvecklare på AGA Gas AB.

Att köra på biogas istället för diesel innebär fördelar både för klimat och luftkvalitet. Koldioxidutsläppen reduceras med 85 – 92 procent om bussen körs på biogas och dessutom förbättras luftkvaliteten med avseende på kväveoxider (NOx) och partiklar.

– För oss är det viktigt att våra kunder får en ökad tillgänglighet till det miljövänliga bränslet och vi arbetar kontinuerligt för att ytterligare bygga ut tankningskapaciteten i Sverige, säger Joeri Jacobs.

AGA, som distribuerar bio- och fordonsgas, samarbetar idag med ett flertal aktörer inom transport- och drivmedelsbranschen. Idag finns det drygt 150 tankstationer för fordonsgas i Sverige och AGA sköter 27 av dessa samt levererar biogas till två bussdepåer. AGA:s tankstationer finns runtom i hela landet - från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

Joeri Jacobs, affärsutvecklare, AGA Gas AB, tfn: 08-731 11 91 eller 0767-24 43 38

e-post: joeri.jacobs@se.aga.com

Susanne E Andersson, informationschef, AGA Gas AB, tfn: 08-731 19 90 eller 076-720 09 17,

e-post: susanne.e.andersson@se.aga.com