Bättre arbetsmiljö i fokus när SAS byter till AGA:s GENIE® gasflaska

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 09:05 CEST

För markpersonalen på Arlanda fick arbetet ett lyft när SAS bytte de traditionella gasflaskorna i stål mot AGA:s GENIE® lösning. Idag går arbetet snabbare och smidigare, samtidigt som arbetsmiljön på arbetsplatsen förbättrats på flera olika sätt.

Tempot är högt och tidsmarginalerna ofta små när SAS markpersonal på Arlanda ska säkerställa trycken i däck och stötdämpare på flygplanens landningsställ. SAS är sedan länge kund till AGA och har tidigare använt företagets traditionella gasflaskor för nitrogen. Nyligen byttes de traditionella gasflaskorna mot AGA:s GENIE modell. Resultatet blev en bättre arbetsmiljö och en mer effektiv vardag.

AGA:s GENIE flaskor har en inbyggd digital mätare som ger information om flaskans tryck och hur mycket gas som återstår.

-GENIE flaskorna har bidragit till en bättre arbetsmiljö på flera sätt. Tidigare var vi till exempel tvungna att vrida på varenda kran varje gång vi skulle läsa av nivån i flaskan för att få upp tillräckligt tryck för att kunna mäta. Idag sparar vi på våra handleder och vår tid. Med GENIE räcker det med ett snabbt tryck på displayen för att veta exakt hur mycket gas som är kvar, säger Anders Westman, Manager Tools & Workshop, SAS

AGA:s GENIE gasflaskor är speciellt framtagna för kunder med behov av flexibilitet och rörlighet. Flaskorna har lägre vikt än traditionella flaskor och är stålfodrade, täckta av kolfiber och inneslutna i ett återanvändbart allvädersfodral av materialet HDPE, High Density Polyethylene.  Till skillnad från traditionella stålgasflaskor som ofta är höga och smala, har GENIE flaskorna en stabilare konstruktion som gör att flaskan kan stå stadigt i sig själv. Resultatet är en flaska som är lätt att hantera och ta med.

-GENIE flaskorna väger en dryg tredjedel av vad de gamla flaskorna gjorde och kan förvaras stående. Vi slipper tunga lyft och behöver inte längre lyfta på flaskan varje gång man ska åtgärda något. Det skonar både rygg, ljumskar och höfter och gör arbetet smidigare och effektivare. GENIE flaskorna är dessutom enkla att hantera och kan enkelt rullas mellan flygplanen och kan tas med riktigt nära planen om så behövs, säger Anders Westman.

AGA, som levererat gas och tilläggstjänster till SAS i många år, är glada att GENIE lösningen kommer till nytta för kunden.

-GENIE är en lösning med flera olika applikationsområden, vilket gör GENIE flaskan lämplig både för svetsanvändaren men också för kunder som SAS, som har behov av en smidig och säker gaslösning i det dagliga arbetet. AGA har varit en stolt leverantör till SAS i många år, och vi är glada att vi genom GENIE kan bidra till en bättre och säkrare arbetsmiljö hos SAS, säger Stefan Peterson, Marketing Director, AGA Gas AB.