Den nya GENIE® gasflaskan är skonsam mot svetsarens rygg

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 08:30 CEST

Den nya ergonomiska GENIE gasflaskan i plastkomposit är lätt att bära och hantera. GENIE är praktisk och ekonomisk och är anpassad för mobila gasanvändare.

Den lätta gasflaskan GENIE kan enkelt flyttas och lyftas utan överansträngning för ryggen. Gasflaskan kan till och med bäras i svåråtkomliga platser så som trappor.

En full 20-liters GENIE gasflaska väger 32 kilo, vilket är 11 kg mindre än liknande traditionella gasflaskor av stål. Den mindre varianten av GENIE på 10 liter väger bara 21 kg när den är fylld vilket gör att den kan lyftas av en person på ett säkert sätt.

Gasflaskan är lätt att transportera på hjul under långa sträckor. En löstagbar hjulbas och ett teleskophandtag finns som tillbehör.

Tack vare sin stora diameter är gasflaskan GENIE stabil och flaskorna kan dessutom staplas. Utifrån färgen på identifikationsringen, kan användaren snabbt identifiera gasflaskans innehåll. En egen tryckregulator för GENIE finns tillgänglig för varje gas vilket garanterar bästa möjliga prestanda och driftsäkerhet. Gasflaskans handtag skyddar tryckregulatorn mot slag och stötar vilket även förbättrar en säkrare användning.

GENIE flaskans tryckkärl är en kolfiberbelagd ståltank med en insida av ett stabilt, lätt och återvinningsbart hölje. Höljet är tillverkat av hög densitetspolyeten (HDPE). Det blå höljet är snyggt, lätt att rengöra och hygieniskt. Gasflaskan skapades av Linde Group och 2012 blev den tilldelad guldpriset i designtävlingen iF product design award .

"Gasflaskor har sett likadana ut de senaste 100 åren. GENIE i plastkomposit särskiljer märkbart sig från traditionella stålflaskor", säger Per Abrahamsson, Market Manager Gases, AGA Gas AB.

Den smarta mätaren eller "anden i flaskan" ökar användbarheten. GENIE flaskans digitala display talar om för användaren hur mycket gas som finns kvar i gasflaskan. På så sätt tar inte gasen oväntat slut.

Trots den låga vikten kan GENIE flaskan rymma upp emot 45 % mer gas än traditionella stålflaskor tack vare det högre fyllnadstrycket. Fyllnadstrycket för GENIE flaskan är 300 bar medan trycket i stålflaskor bara är 200 bar.

GENIE gasflaskorna finns för närvarande tillgängliga för argon, kväve och skyddsgaser för svetsning.

Mer information gällande GENIE finns på www.aga.se

Per Abrahamsson, Market Manager Gases, AGA Gas AB

Tfn: +46-73 257 63 44

E-post: per.abrahamsson@se.aga.com