Heta tips för gasolgrillaren

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 08:33 CEST

Allt fler svenskar väljer att grilla med gasol, och nu när grillsäsongen sätter igång är det hög tid att kontrollera utrustningen och bättra på grillkunskaperna. AGA har listat tips på hur du grillar säkert med gasol i sommar.

– Att grilla med gasol har många fördelar jämfört med att grilla med kol. Det går snabbt att komma igång och det är enkelt att reglera temperaturen. Dessutom slipper du kolrester och miljöfarliga tändvätskor, säger Niklas Månsson på AGA Gas.

Efter vintervilan är det rekommenderat att göra en kontroll av gasolgrillen. Kom ihåg att också göra rent inne i din grill. Brand i fettrester är ett av de vanligaste olyckstillbuden som du lätt åtgärdar genom att regelbundet rensa bort grillrester som fastnat inne i grillen. Innan du använder din grill bör du också kontrollera att slangar och anslutningar är täta på grillen.

Tips för säker grillning i sommar:

·  Tänk på att gasolflaskan inte får utsättas för stark värme. Förvara inte flaskan under grillen eller på andra platser där det kan bli över 65 grader varmt.

·  När du ansluter din grill till gasolflaskan, tänk på att flaskventilen är vänstergängad, dvs. gängad åt motsatt håll mot vad som är vanligt när man skruvar fast något.

·  Kontrollera gasolslangen. Om du ser sprickor eller om slangen börjat bli styv och hård är det dags att byta slang. En tumregel är att om slangen eller tryckregulatorn är äldre än tre år så bör de bytas ut.

·  Var uppmärksam när du tänder din grill. Kontrollera att reglagen på grillen är stängda innan du öppnar flaskventilen.

·  När du öppnat flaskventilen har du gastryck fram till reglagen på grillen. Nu kan du kontrollera att slangar och anslutningar är täta. Använd t ex såpvatten eller AGAs läcksökningsspray TL4 som ger en bra indikering även för små läckage. Skulle det vara ett läckage kommer det att bubbla fram gas där du penslat eller sprejat.

·  Förvara alltid flaskan med stängd ventil och i stående läge på en plats där den inte hettas upp eller utsätts för skador. Trycket i gasolflaskan beror på omgivningstemperaturen och det finns därför en säkerhetsventil som släpper ut gasoltrycket om flaskan utsätts för mer än ca 65 graders värme. Denna funktion fungerar bäst om flaskan står i upprätt läge.

·  Ha alltid flaskventilen stängd när du inte använder gasolen. Om utrustningen inte ska användas igen på ett tag, rekommenderar AGA att regulatorn kopplas bort.

För mer information kontakta:

Niklas Månsson, AGA Gas AB

Tfn: +46 (0)70-606 46 50, e-post: niklas.mansson@se.aga.com

AGA tillverkar och marknadsför industrigaser och specialgaser för olika ändamål. I samarbete med kunderna, utvecklar vi totallösningar som omfattar gaser, kunskap om processer, gasutrustning och service. Med avancerad gasteknik gör vi det möjligt för kunderna att öka lönsamheten, säkerheten och kvaliteten samtidigt som miljön skyddas. AGA i Sverige ingår i Linde Group region Europe North där även övriga nordiska länder och Baltikum ingår. Lindekoncernen är ett världsledande gas- och teknikbolag med cirka 62 000 anställda i omkring 100 länder. Läs mer på www.aga.se och www.linde.com