​Pågående Nationella Biogasveckan tillägnas fem miljoner svenska klimathjältar

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2016 11:04 CEST

Enligt en undersökning som Biogasakademin låtit göra, framkommer det att drygt fem miljoner svenskar sorterar hushållets matavfall. För att lyfta biogasen och alla klimathjältar pågår den Nationella Biogasveckan mellan den 9 och 16:e maj.

Kampanjen, som omfattar radioreklam och utomhustavlor i sex svenska städer (Stockholm, Göteborg, Linköping, Norrköping, Kristianstad och Jönköping), berättar hur enkelt biogastekniken gjort det för oss svenskar att göra något riktigt bra, inte bara för den egna stadens miljö och ekonomi - utan också för det globala klimatproblemet. Gruppen bakom initiativet leds av läkaren Jan Rapp, verksam vid Sophiahemmet i Stockholm och grundare av Biogasakademin.

- Med biogas är det enkelt att vara klimathjälte. Med kampanjen vill vi ge svenskarna det goda miljösamvete de förtjänar, säger Jan Rapp.

- För oss som biogasdistributör är det viktigt att bidra till att kunskapen om biogasen och alla dess fördelar lyfts och det känns därför positivt att vi kan medverka till detta genom att stödja den Nationella Biogasveckan, säger Joeri Jacobs, affärsutvecklare på AGA Gas AB.

AGA distribuerar biogas samt bygger och sköter biogas-/fordonsgasstationer. Det finns idag drygt 150 publika tankstationer för fordonsgas i Sverige, varav AGA sköter 27 anläggningar. AGA:s tankstationer finns runtom i hela landet - från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

Verksamheterna som står bakom Biogasveckan är: Svensk Biogas, Swedish Biogas International, Scandinavian Biogas, Biogasakademin, Malmberg, AGA, Fordonsgas, Skoda, Volkswagen, Audi, Taxi020 och Tekniska verken i Linköping.

Mer fakta om biogas och kampanjen:

På svenska vägar rullar 50 000 biogasfordon. Vårt land är världsledande i tekniken att ersätta bensin och diesel med biogas från avfall – var sjätte svensk buss och var fjärde svensk taxi körs på gas. Det är världsrekord.

Eftersom alla städer i världen har mycket av både avfall och avlopp finns stora möjligheter för svenska företag att både göra något bra och samtidigt tjäna pengar på miljötekniken som utvecklats. Alla kan vara en del av det kretsloppet bara genom att välja biogasbil.

Alla samlas nu också under en ny gemensam symbol som kommer användas för att belysa alla delar i kretsloppet som har med biogas att göra, allt från avfallskärlet där matavfall samlas in, till rötkammaren där biogasen produceras till tanklocken på biogasbilar.

Läs mer på www.aga.se och www.tankasvenskt.se

Joeri Jacobs, affärsutvecklare på AGA Gas AB

Tfn: 08-731 11 91 eller 076-724 43 38

E-post: joeri.jacobs@se.aga.com