Skapa spöklik rök till Halloween

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 09:32 CET

Överraska dina gäster med spöklika rökeffekter till Halloweenfesten. Lägg en rökridå över middagsbordet eller bjud på rykande häxbål.  Allt du behöver är en bit torr-is och varmt vatten. Torr-isen köper du på AGA:s försäljningsställen sen är det bara att låta fantasin flöda.

Här kommer några tips:

Rykande pumpa

Sätt en skål med varmt vatten (fylld till 2/3) inuti den utkarvade pumpan. Lägg en bit torr-is i vattnet och se hur röken väller ut ur ögon och mun. Fyll på med varmt vatten och torr-is efter behov.

Häxbål

Häll vatten och torr-is i en stor glasskål och sätt en mindre skål, med bål, i den större. Bålskålen blir en spännande dekoration på festen med rök som väller ut över bordet.

Viktig fakta om torr-is:

·  Torr-is är koldioxid i fast form, som övergår till gas

och dunstar utan att lämna några spår.

·  Torr-is används framför allt för att snabbt kyla och

frysa olika livsmedelsprodukter.

·  När torr-is kombineras med hett vatten skapas häftiga

rök- och bubbeleffekter när den förgasas.

·  Att andas in röken som bildas är inte farligt - men se

till att det finns god ventilation i rummet.

·  Hantera aldrig torr-is utan fodrade handskar eftersom

torr-isen är mycket kall och kan ge hudskador.

·  Man får inte stoppa torr-is i munnen.

OBS – det är mycket viktigt att noggrant läsa säkerhetsanvisningarna innan man hanterar torr-is.

Information om försäljningsställen hittar du på: www.aga.se och

mer information om torr-is hittar du på: www.aga.se/Säkerhet, hälsa & miljö/Säkerhetsdatablad/Livsmedelsgaser/Torr-is .

Östen Johansson, affärsområde Livsmedel på AGA Gas AB

E-post: osten.johansson@se.aga.com

AGA tillverkar och marknadsför industrigaser och specialgaser för olika ändamål. I samarbete med kunderna, utvecklar vi totallösningar som omfattar gaser, kunskap om processer, gasutrustning och service. Med avancerad gasteknik gör vi det möjligt för kunderna att öka lönsamheten, säkerheten och kvaliteten samtidigt som miljön skyddas. AGA i Sverige ingår i Linde Group region Europe North där även övriga nordiska länder och Baltikum ingår. AGA är en del av Lindekoncernen, ett världsledande gas- och engineeringbolag med ca 62 000 anställda i omkring 100 länder. Läs mer på www.aga.se, www.myaga.se  och www.linde.com